Bewegen voor positiviteit

Bewegen voor je brein

Niet iedereen is gek op sporten. Voor sommige mensen is 1 keer in de week naar de sportschool gaan al teveel en is de gedachte van trappen lopen al heel zwaar. Wat belangrijk is om te weten, is dat bewegen en sporten niet alleen goed is voor je lichaam.. het is ook heel goed voor je brein.

Een actief lichaam is een actieve brein

Door meer te bewegen zorg je voor meer beweging in je brein. Zo ga je onder andere meer onthouden. Door de zuurstof die vrijkomt tijdens het sporten krijgen je hersenen ook meer zuurstof. Deze zuurstof zorgt voor een beter geheugen.

Door bewegen gaan je hersenen beter functioneren. Door de positieve stofjes die vrijkomen ga je je ook gemotiveerder, geïnspireerder en zelfs creatiever voelen.

Zie je het niet zitten om een paar keer in de week naar de sportschool te gaan? Goed nieuws! Je kunt ook rustig beginnen met meer te bewegen:

Zet minstens 3.000 stappen per dag. Dit kun je bijhouden met een stappenteller.

Smile away

Lach minimaal 15 minuten tot een half uur per dag. Met een kwartier lachen kun je 50 calorieën verbranden. Hier hoef je dus niet veel voor te doen dus! Lachen is ook 1 van de beste manieren een positieve mindset te behouden, maar je kunt er dus ook van afvallen. Heerlijk.

Wist je dat je brein het verschil niet weet tussen wat echt is en wat niet? Dit betekent dat als je nep lacht, je hersenen denken dat je echt vrolijk bent en oprecht aan het lachen bent. Je hersenen zullen daarom dezelfde stofjes vrijlaten tijdens het neplachen.

Neem de trap in plaats van de lift of roltrap!

(bijna) iedereen stapt automatisch de roltrap op ook al is de trap er precies naast te vinden. Gemak, luiheid of automatisme. Natuurlijk zijn er mensen die fysiek gezien geen trap kunnen lopen, die kunnen deze tekst dan ook overslaan.

Ben je wel in staat de trap te nemen? Doe dat dan vooral ook! Je kunt dan niet alleen trots zijn op jezelf voor de moeite die je genomen hebt maar je verbrandt zelfs ongeveer 250 kcalorieën tijdens een half uur traplopen. Oke een half uur is wel erg lang.. Enkele minuten traplopen heeft al een positief effect op je brein. Pak dus de trap op het station, op je werk en loop onnodig een paar keer naar boven thuis. Je gaat verschil binnen jezelf merken, echt. En dan gaat het niet alleen om de calorieën die je verbrandt, maar vooral ook om de positieve mindset die je hierdoor ontwikkelt.

Voordelen van wandelen

Wandelen klinkt als iets voor oude mensen, je weet wel met van die lange stokken erbij. – Nordic walking -. Het wordt tijd dat wandelen een wat hipper imago krijgt, omdat het heel veel voordelen biedt.

Beter slapen

Door een half uur per dag te wandelen zorg je ervoor dat je meer zuurstof binnen krijgt en je stresslevel verlaagt wordt. Het helpt daarbij ook nog eens als je ergens loopt waar veel natuur is. Naar natuur kijken verlaagt stress, angstgevoelens en zorgt voor een lagere bloeddruk.

Kijken naar natuur

Heb je geen zin om te wandelen of regent het? Kijk dan naar afbeeldingen van natuur! Zelfs het kijken naar foto’s van bomen, gras of planten heeft een stressverlagende werking. Dus je beweegt hierbij natuurlijk niet, maar je bent wel bezig met het beter zorgen voor je brein.

Stretchen, om je lichaam én je brein te rekken

Door je spieren dagelijks te stretchen werk je de stress in je schouders weg, waardoor je dus meer rust voor jezelf creëert. Relaxter in je lichaam betekent dus ook relaxter in je brein.

Yoga

Yoga is een fantastische sport om je lichaam én je brein te activeren. Er zijn verschillende soorten Yoga, waarbij je bijvoorbeeld bij Yin Yoga ook veel werkt aan het rustig worden van je brein. Je gebruikt hier veel ademhalingsoefeningen, flexibiliteit en ontspanning. Yoga biedt ook het voordeel van stressvermindering. Angst en stress worden aangepakt door middel van onder andere het werken met je ademhaling. Lees hier meer over Yoga.

Terug naar boven