Dankbaarheid

Dankbaar zijn nemen veel mensen voor lief. Weinig mensen staan elke dag stil bij hoeveel mooie momenten ze hebben meegemaakt op de dag. Hoeveel mensen die ze hebben gesproken op de dag om ze geven, hoevaak ze op de dag hebben gelachen en hoeveel dingen ze hebben die andere mensen niet hebben.

Dankbaarheid uiten over jezelf, voor jezelf

Houd je niet van jezelf? Houd je niet van je baan? Houd je niet van het leven dat je nu leidt? Dan is er een hele grote kans dat je niet (genoeg) stilstaat bij de dingen waar je dankbaar voor kunt zijn. Geluk begint namelijk bij je dankbaar voelen. Mensen voelen zich vaak ongelukkig doordat ze zich focussen op de onderdelen in hun leven wat niet goed gaat of op wat ze niet hebben in plaats van wel.

Denk je voornamelijk aan wat je wel hebt en wat jou wel blij maakt? Dan heb je geeneens ruimte in je hoofd om je druk te maken over iets wat niet goed gaat. Je bent dan veel meer bezig met je dankbaar te voelen.

Begin bij jezelf. Welke onderdelen van jezelf vind je niet leuk? Wat had je graag anders willen zien? Je kunt hier vast een hele lijst van maken. Maak die lijst maar! Schrijf alles van je af.. Kijk er even kort naar en verbrand ‘m vervolgens. In duizenden stukken knippen mag ook.

Klaar? Mooi! Pak nu een nieuwe bladzijde in je notitieboek en schrijf er boven : Wat ik leuk en mooi vind aan mezelf. Schrijf minstens 5 dingen op. Is het lastig iets te bedenken? Hier heb je een paar voorbeelden om dankbaar voor te zijn:

Ik ben dankbaar voor mezelf

Wat ik leuk en mooi vind aan mezelf:

  1. Ik ben blij met mijn mooie lange haren
  2. Ik ben blij dat ik altijd wel iets vind om over te lachen
  3. Ik ben blij dat ik hard werk voor mijn geld
  4. Ik ben blij dat ik goed kan zien met mijn ogen
  5. Ik ben blij met mijn oren waar ik elke dag muziek mee kan luisteren

Zie? Zo moeilijk is het niet. Dit zijn natuurlijk hele algemene dingen, maar je hebt altijd wel iets wat je leuk kunt vinden aan jezelf. Begin met kleine dingen en werk naar meer specifieke dingen toe. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt.

Daarnaast kan het ook helpen om eerst met mindfulness aan de slag te gaan. Hierdoor heb je een rustig hoofd voordat je het vult met nieuwe (positieve) gedachten en zinnen zoals hierboven genoemd. Een mindfulness cursus kan jou hier goed bij helpen: Bekijk het hier.

Je werk weer leuk vinden?

Doe hetzelfde met je werk als je zojuist voor jezelf hebt gedaan. Maak een lijstje en wees specifiek. Begin met een lijst met onderdelen die je niet leuk vindt aan je werk. Maak vervolgens een dankbaarheidslijst voor elk onderdeel op je negatieve lijst. Bijvoorbeeld; ik kan niet goed overweg met mijn collega’s. Je maakt vervolgens een lijst met 5 punten waar je dankbaar voor bent wat betreft je collega’s. Voorbeeld:

Ik kan niet goed overweg met mijn collega’s.

  1. Maar, ik ben dankbaar dat ik door mijn collega’s leer om met verschillende persoonlijkheden samen te werken
  2. Maar, ik ben dankbaar dat ik leer om meer geduld te hebben
  3. Maar, ik ben dankbaar dat ik leer om dingen vanuit andermans perspectief te bekijken
  4. Maar, ik ben dankbaar dat ik door hun manier van samenwerken zie hoe het wel/niet moet
  5. Maar, ik ben dankbaar dat ik nu meer inzicht in mezelf krijg en hoe ik op bepaalde situaties reageer

Mijn liefdesleven kan beter

Is dat wat je regelmatig denkt? Ben je single en lukt het maar niet een leuke partner te vinden of heb je een relatie maar is het vaker niet leuk dan wel leuk? De kans is extreem groot dat je ook in je liefdesleven meer focus legt op de dingen die je niet hebt of die niet goed gaan.

Denk eens aan de laatste maand bijvoorbeeld. Heb je je veel geergerd aan je partner of je veel negatief geuit richting je partner? (ongeacht of dat over hem/haar ging) Of ben je vaak positief richting hem/haar en focus je je op mooie eigenschappen van je partner? Als je inziet dat het voornamelijk negatief is geweest maak je nu weer een lijstje:

Mijn partner:

  1. Ik ben dankbaar dat je lief voor me bent
  2. Ik ben dankbaar dat je vraagt hoe mijn dag is geweest en interesse toont
  3. Ik ben dankbaar dat ik me veilig bij je voel
  4. Ik ben dankbaar dat je er voor me bent
  5. Ik ben dankbaar voor de momenten dat we samen kunnen lachen

Begin klein, groei naar grote onderdelen toe. Doe dit minimaal een week (30 dagen is eigenlijk noodzakelijk om veranderingen te kunnen zien) en je zult zien dat je je van binnen anders voelt.

Law of attraction

Heb je wel eens gehoord van de law of attraction? Mensen die hierin geloven zeggen ook wel ”like attracts like”, dit betekent dat hoe jij je voelt of waar jij aan denkt ervoor zal zorgen hoe jouw omgeving eruit ziet. Dit klinkt allemaal erg zweverig maar het mooie is dat je het kunt testen. De law of attraction staat voor het aantrekken van situaties door energie.

Positieve energie

Voel jij voornamelijk positieve energie binnen jezelf en denk je dus aan positieve dingen.. dan straal je dit letterlijk en figuurlijk uit. Je trekt hierdoor positieve situaties aan. Dit werkt andersom ook. Door je veel op negatieve dingen te focussen trek je meer negatieve situaties aan. Voorbeelden:

Ik geloof niet in de liefde, ik word altijd teleurgesteld. <– Je komt altijd in relaties terecht waarin je door een partner wordt teleurgesteld.

Ik heb geen leuke collega’s, ik word niet gewaardeerd <– Je komt altijd bij banen terecht waarin je niet gezien wordt, je veel conflicten hebt en je dagen met een naar gevoel afsluit.

Hoe dan ook.. Het is moeilijk te accepteren dat je jouw leven zelf stuurt. Dat je jou leven inricht door hoe en waar jij aan denkt. Gebruik lijstjes en het focussen op positieve dingen en langzaamaan ga je je beter voelen. Door je beter te voelen straal je positiviteit uit. Hierdoor trek je mooie dingen aan. Betere werkrelaties, betere liefdesrelaties en een leven waarin je constant dankbaar bent. Want zeg nou zelf.. wat heb je te verliezen door een dankbaarheidslijst te maken?

Lees hier meer over de law of attraction.

Terug naar boven