Een gezonde leefstijl

Mindset voor afvallen

Een gezonde leefstijl is iets wat velen willen, maar uiteindelijk niet lang volhouden. Dieten is lastig en betekent vaak dat je veel moet aanpassen in je huidige lifestyle. Toch hoeft dit niet altijd. Begin met kleine stappen en probeer dit een langere tijd vol te houden. Je ziet niet meteen na een dag resultaten, maar je bent niet alleen je uiterlijk aan het veranderen.. ook je innerlijk gaat door een gezonde leefstijl transformeren. Dit is het wachten waard dus.

Stoppen met lijnen maar wel afvallen

Hulp bij het afvallen is altijd fijn, en zeker als je het zo aanpakt dat je hele leefstijl ook verandert. Hierdoor weet je zeker dat het een langdurige verandering is waardoor je gezond blijft leven en je goed blijft voelen. Bekijk via onderstaande knop de 12 weken cursus voor een gezonde leefstijl!

Tip 1: een gezond eetpatroon

Je wilt nog wel genieten en lekker kunnen eten, maar je weet dat wat je eet niet bijdraagt een gezonde leefstijl. Het is goed om te weten dat gezond eten ook heel lekker kan zijn! Een gezond eetpatroon en tegelijkertijd leefstijl kun je in kleine stappen starten. Je hoeft niet meteen te starten met een crashdieet.

Een gezond eetpatroon begint met het van te voren bepalen wat je in de week gaat eten. Zo heb je genoeg tijd om genoeg fruit en groenten te halen en weet je dat je aan de juiste hoeveelheid vitamines komt. Kook in ieder geval een aantal dagen in de week zelf. Het geeft niks als je af en toe een magnetron maaltijd eet, maar probeer zoveel mogelijk vers eten te koken.

Kan je echt genieten van de snackbar of van een pizza? Kies er dan voor 1 keer in de week vette hap te halen. Zo geniet je meer van deze momenten en kun je de rest van de week gezond eten. Weg met het schuldgevoel dus.

Een gezond eetpatroon bevat veel voeding waar je lekker veel energie van krijgt. Benieuwd wat je dan moet eten? Lees het hier.

Stap 2: kleine(re) porties

Trek hebben zit vaak tussen je oren. Als jij een groot bord voor je hebt liggen, helemaal volgeschept met eten.. is er een hele grote kans dat je het allemaal op eet. Gewoon omdat het er ligt, en dus ook als je eigenlijk al vol zit. Pak eens een kleiner bord voor het avondeten, waardoor je ook minder op kunt scheppen. Dit werkt overigens alleen als je vanuit de keuken opschept.

Zodra je eten op is, is het ook echt op. Wedden dat je genoeg hebt gehad? Een kleiner bord en kleinere porties eten zijn goede hulpmiddelen om minder te eten. Minder calorieen of zware dingen eten draagt meteen bij aan een gezondere leefstijl.

Stap 3: Gezondere leefstijl voor de lange termijn

Als je goed bent in dieten kun je er voor kiezen voor bijvoorbeeld korte termijnen te focussen op een caloriearm dieet. Vind je dit moeilijk om vol te houden? Dan is het goed om je focus voor een gezonde leefstijl op de lange termijn te leggen.

Volg een weekje een dieet en start daarna weer met je normale voedingspatroon. 1 keer in de 2 weken langs de snackbar moet dan prima kunnen. Kort een dieet volgen kan je het positieve gevoel geven dat je nodig hebt, om je niet schuldig te laten voelen dat je andere weken af en toe snoept. Geef je lichaam tijdens de dieetweken rust doe minder calorien en minder zware dingen te eten.

Stap 4. Een gezonde leefstijl door te bewegen

Als je gezonder wilt leven is bewegen onmisbaar. Met gezonder eten heb je al een hele mooie stap gezet, maar meer bewegen is pas echt de actie waarmee er veranderingen gaan plaatsvinden.

ook als je niet perse wilt afvallen is bewegen een mooie toevoeging aan je leefstijl. Je krijgt er meer energie door, voelt je veel fitter en krijgt er zelfs een gezondere mindset van. Door de positieve stoffen die er vrij komen in je hoofd tijdens sporten voel je je stukken beter.

Lees hier meer over het krijgen van meer energie door te sporten.

Gezonde mindset

Bij een gezonde leefstijl hoort ook een gezonde mindset. Die krijg je door onder andere mindfulness toe te passen. Tijdens mindfulness oefeningen leer je om met je volle aandacht in het nu te zijn. Even helemaal nergens anders aan denken behalve het moment waarin je nu zit. Zo geniet je meer van het heden en ervaar je minder stress. Dit is ook weer heel goed voor je lichaam. Lees hier meer over mindfulness.

Ook voor moeders is mindfulness een mooi toevoeging aan een gezonde lifestyle. Want ook als je niet genoeg tijd hebt om momenten te nemen om een oefening te doen, je kunt ook samen mediteren. Meditatie voor moeders is dan heel geschikt. Mediteren met je kind(eren)! Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Terug naar boven