Energie door voeding

We hebben allemaal wel eens dagen dat we meer energie kunnen gebruiken. Als jij je vaker futloos voelt kan dit ook door je eetpatroon komen. In ieder geval de moeite waard om uit te zoeken hoe je energie kunt krijgen door de juiste voeding.

Groenten en fruit

Het is belangrijk dat je genoeg groenten en fruit eet per dag. Kom je wat energie tekort? Dan kan het heel goed zijn dat je nog niet aan je benodigde dosis fruit zit. De energie die je nodig hebt zit dus niet in je dagelijkse voeding.

Vitamine B12 shot

Naast groenten en fruit heb je ook genoeg vitamine B12 nodig. Energie door Vitamine B12 krijg je onder andere door voeding als oude kaas, eieren en kwark. Daarnaast heb je geluk als je een visliefhebber bent. Vitamine B12 zit namelijk ook in verschillende vissoorten: kabeljauw, makreel, haring en zalm. (en nog vele anderen)

Vitamine D

Heb je genoeg vitamine B12 op en voel je je nog vermoeid? Dan kan het komen door een gebrek aan vitamine D. Zoals je waarschijnlijk al wel weet is de zon een goede bron voor vitamine D. Daarnaast kun je het onder andere vinden in zalm, haring, koolvis en kip. Een hele lekkere én gezonde energiebron dus.

Te weinig magnesium

Als je vaak energie tekort komt kan dit komen door een gebrek aan magnesium. Magnesium krijg je alleen binnen door voeding, dus zorg dat je de juiste producten toevoegt aan je eetpatroon. Je vindt het in onder andere: spinazie, bananen en cashewnoten.

Meer eiwitten eten

Eiwitten zorgen ervoor dat je je energieker voelt. Daarbij zorgen eiwitten voor het vervoeren van stoffen in je lichaam en zetten ze processen in je lichaam in gang. Uiteraard helpt het dus om eieren te eten, maar je vindt het ook in kipfilet, groenten, noten en kaas.

Minder suiker eten

Door minder suiker te eten kun je al binnen een paar dagen een groot verschil merken. Niet alleen zul je sneller afvallen, je zult je ook energieker voelen. Energie door de juiste voeding, betekent dan ook voeding met minder suiker.

Vind je het lastig om te bedenken wat je dan wel kunt eten? Gebruik dan dit ebook waarmee je 20 dagen lang suikervrij kunt eten.

Genoeg producten met ijzer

Ook ijzer zorgt voor meer energie. Ijzer is goed voor de weerstand en tegen een flauw gevoel. Ijzer vind je in onder andere kip, groenten, fruit, muesli en appelstroop.

Vergeet niet te drinken

Naast gezonde voeding kun je ook meer energie krijgen door genoeg te drinken. Let daarbij ook op wat je elke dag drinkt. Een cola en koffie op zijn tijd kan natuurlijk prima, maar zorg ervoor dat je voornamelijk genoeg water binnen krijgt.

Pas op met teveel energiedrankjes. Omdat deze vaak koud zijn en snel gedronken worden, heb je een grotere kans op een hoog cafeinegehalte in je bloed. Je kunt hierbij last krijgen van rusteloosheid, beven en hartkloppingen.

Groente smoothies

Als je het lastig vindt aan je benodigde dosis groente en fruit te komen per dag, kun je er ook voor kiezen groene smoothies te maken. Banaan en spinazie of andijvie is bijvoorbeeld een heerlijke combinatie. Het is ook een hele fijne vervanging voor het ontbijt! Zo krijg je een goede vitamineshot voordat je aan je dag begint. Je hoeft zo ook geen groente te koken plus het is ook nog eens heel lekker. Tip: houd je meer van zoete smoothies of drankjes? Voeg dan wat aardbeien of frambozen toe. Je kunt er eventueel ook yoghurt of water in gooien. Yoghurt maakt je smoothie iets dikker. Als je jij smoothies drinkt om af te vallen, kies dan uiteraard voor de magere variant!

Wil je niet alleen meer energie door voeding maar ook zo snel mogelijk afvallen? Lees hier dan snel verder.

Terug naar boven