Energie voor het sporten

Als je (veel) beweegt is het uiteraard fijn als je meer dan genoeg energie voor het sporten hebt. Let dan ook vooral op wat je eet en drinkt voordat je de sportschool in duikt. Dit heeft namelijk veel impact op jouw energielevel.

Voeding voordat je aan cardio begint

Let vooral op de tijd waarop je eet. Eet ongeveer 2 uur voordat je gaat sporten niet meer. Je hoeft niet op een lege maag te sporten, maar eet vooral geen zware maaltijden in de 2 uur voordat je start. Als je cardio doet of een andere vorm van conditietraining, is het goed om koolhydraten binnen te krijgen. Denk aan; bananen, ontbijtkoeken en mueslirepen. Deze kun je prima eten voordat je gaat sporten. Deze koolhydraten zullen je energie geven.

Voeding voordat je aan krachttraining begint

Ook bij krachttraining is het goed om koolhydraten binnen te krijgen. Daarnaast kun je het beste eiwitten eten. Eet bijvoorbeeld muesli en fruit en brood met vleeswaren. Eiwitten zijn ook goed om na het sporten te eten trouwens. Dit helpt bij het opbouwen van spieren. Eiwitten zorgt ook voor energie voor het sporten en dus goed voor je krachttraining.

Voldoende drinken

Het maakt niet uit welke vorm van sport je doet, het is altijd belangrijk voldoende water te drinken. Dus kijk niet alleen naar welke voeding je energie geeft voor het sporten, maar kijk vooral ook naar hoeveel water je nodig hebt tijdens een work out. (en voordat je start)

Door vooraf genoeg water te drinken zorg je voor een goede boost om het sporten te beginnen. Je zult je al fitter en energieker voelen door alleen al genoeg te drinken dus. Drink 3 goed gevulde glazen water voordat je gaat sporten en hetzelfde als je klaar bent. Tijdens het sporten let je vooral op hoe dorstig je bent, maar probeer het bij maximaal 1 glas te houden.

Het meest veelzijdige stukje vlees, kip

Je hebt vast al wel eens gehoord dat kip een hele goede toevoeging is aan je sport dieet. In kip zitten bijvoorbeeld magere eiwitten. Het geeft je energie en de eiwitten zorgen dat je spieren goed worden hersteld na je work out. Kip is gezond en licht op je maag dus perfect te eten voordat je gaat sporten.

Noten

Noten zijn naast dat ze lekker zijn ook nog eens heel goed voor het sporten. Door noten wordt je uithoudingsvermogen beter en kun je het sporten dus langer volhouden.

Hummus

Nog zo’n lekkere. Hummus zit vol met koolhydraten en eiwitten. Heel slim om dus wat hummus te eten voordat je gaat sporten. Je zult je meteen energieker voelen.

Energierepen

Als je even snel wat wilt eten voordat je gaat sporten, zijn energierepen heel geschikt. Deze zitten namelijk vol koolhydraten wat jou een heerlijke energieboost zullen geven.

Lichte snack

Wil je niks eten wat zwaar op je maag ligt? Heel begrijpelijk.. Eet dan een cracker met bijvoorbeeld appelstroop. De appelstroop zorgt voor extra energie en de cracker zorgt ervoor dat je buik licht en luchtig aanvoelt. Luchtig eten is altijd beter dan helemaal niet eten voor het sporten. Zorg dus altijd dat je naast een maaltijd voor het sporten ook snelle snacks in huis hebt.

Kijk hier van welke voeding je nog meer energie krijgt!

Ben jij geinteresseerd in droog trainen? Lees via onderstaande knop dan wat je daarvoor moet doen.

Terug naar boven