Energievol

Energie op werk
Energie door voeding
Energie voor het sporten

Hoe voel ik me energievol?

We hebben allemaal wel eens last van vermoeidheid. Bij sommige mensen is het alleen langdurig en kan het erg moeilijk zijn je weer energiek te voelen. Gelukkig zijn er een aantal manieren naar energievol zijn. Minder zuchten en gapen, en meer springen en lachen.

Sta op

Dit is lastig als je weinig energie hebt, maar het is goed om te bewegen. Je krijgt namelijk meer energie doordat je je lichaam activeert. Voel je je dus vermoeid? Dwing jezelf dan om op te staan en te bewegen. Je gaat je waarschijnlijk al beter voelen als je een paar seconde lang springt of stretch oefeningen doet.

Veel water drinken

Het is sowieso heel belangrijk genoeg water te drinken gedurende de dag.. maar het geeft je ook nog eens meer energie. Drink minimaal 8 glazen water per dag.

Genoeg slapen

We hebben allemaal slaap nodig, anders kunnen we functioneren. Hoeveel slaap je precies nodig hebt verschilt erg per persoon. Volwassenen hebben over het algemeen wel 7,5 uur slaap nodig om zich uitgerust en energievol te kunnen voelen de volgende dag. Wil jij dus meer energie? Zorg dan dat je genoeg slaap krijgt elke nacht.

Eet gezond en gevarieerd

Nog zo’n logische. Veel fruit zorgt voor meer energie. Extra bananen en appels inslaan dus! Een goede darmflora zorgt ook voor meer energie, dus wees dus extra lief voor je buik. Dit doe je door gevarieerd maar vooral gezond te eten. Een patatje kan echt wel, maar dit doe dan 1 keer in de week.

Minder suiker eten

Hoewel het lastig is minder te snoepen en minder cola te drinken, is het een goede manier om je energieker te voelen. Als je echt niet zonder kan, probeer het dan goed te verdelen over de week. Of doe 1 dag met en de volgende dag weer zonder. Als je alleen al een week minder suiker eet/drinkt kun je een enorm verschil merken. Je merkt dit vooral aan hoe energievol je dag ineens is.

20 dagen zonder suiker!

Heb jij het al ‘s geprobeerd? Het klinkt als een hele opgave, 20 dagen suikervrij. Toch is het goed te doen en zeker met wat hulp. Volg dit programma 20 dagen en je zult na de eerste dagen al verschil voelen. Veel meer energie o.a.!

Minder alcohol en koffie

Meer dan twee koffie per dag drinken zorgt voor een vermoeid gevoel. Daarnaast kun je door teveel koffie last van slaapproblemen krijgen, waardoor je met weinig tot geen energie wakker wordt. Je kunt wel energie krijgen door koffie te drinken, maar dan alleen als je het met mate drinkt en alleen op de korte termijn.

(bijna) iedereen houdt wel van een wijntje op z’n tijd. Maar als je al een beetje moe bent en je neemt een paar wijntjes, zul je al snel merken dat dat veel erger wordt. Daarbij kost het afbreken van alcohol in je lichaam veel energie. Je lever moet heel hard werken en de schadelijke stoffen blijven een lange tijd in je lichaam. Ook is het hetzelfde verhaal als bij koffie drinken. Alcohol zorgt voor een slechtere kwaliteit van slaap waardoor je ook niet uitgerust wakker wordt.

Luister vooral goed naar je eigen lichaam. Als jij denkt dat er nog wel een extra wijntje of frikandel speciaal in kan, moet je dat vooral lekker doen. Vooral veel genieten! Maar als je veel last hebt van vermoeidheid is het zeker de moeite waard extra op bovenstaande punten te letten. Een energievol leven is namelijk een hoop waard.

Mindful leven

Mindfulness oefeningen kunnen je naast veel rust ook meer energie geven. Door meer in het moment te leven heb je minder tijd voor chaos en negatieve gedachten. Mediteren is ook een vorm van mindfulness. Door te mediteren leer je meer controle te krijgen over je gedachten en kun je er dus ook makkelijker voor kiezen om te denken aan positieve dingen. En positieve gedachten geven je weer meer energie! Love it.

Als je als moeder zijnde meer energie wil krijgen kun je ook meditatie voor moeders toepassen. Je doet dan mindfulness oefeningen samen met je kindje. Gezellig én leerzaam. Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Terug naar boven