Heb ik een burn out?

Hoe kun je je beter concentreren?
Hoe kun je je beter concenteren?

Voel jij je al een langere tijd niet fijn en denk je dat je misschien een burn out hebt? Dan is het een heel goed idee om dit uit te zoeken. Als je een langere periode met stress hebt gehad of daar zelfs nog middenin zit, kan dit hele nare gevolgen hebben voor je geestelijke en mentale toestand.

Oorzaken van een burn out

Een burn out wordt veroorzaakt door een langdurige periode vol stress. Als jij een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en veeleisend bent richting jezelf, heb je een grotere kans op een burn out. Als je daarbij niet de tijd neemt genoeg te ontspannen en de ongezonde stress dus niet uit je hoofd en lichaam kan verdwijnen, kunnen er mentale en lichamelijke klachten ontstaan. Je lichaam kan dus als het ware niet bijtanken en heeft uiteindelijk niet genoeg brandstof. Je voelt je uitgeput.. ook als je weinig tot niks doet.

Mentale klachten

Bij een burn out kun je je erg gespannen en uitgeput voelen. Je kunt de druk op werk minder goed aan en alles voelt eigenlijk als teveel. Je hebt concentratieproblemen, slaapproblemen en maakt je over alles (te) druk. Je hebt minder zin in je werk en je merkt dat je op je werk niet alles meer goed onthoudt. Je hebt nergens zin in en probeert mensen om je heen te vermijden.

Wil jij aan de sag met je mentale veerkracht? Lees hier alvast wat tips.

Lichamelijke klachten van een burn out

Als je een burn out hebt, heb je heel weinig energie. Het maakt niet uit hoeveel uur je slaap, je blijft je futloos voelen. Andere lichamelijke klachten zijn; hoofdpijn, spierpijn, duizeligheid en je benauwd voelen. Door de weinige energie ben je constant moe. Je hebt sneller last van je buik en bent sneller ziek.

Erkennen en accepteren

Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat mensen om ons heen een burn out krijgen. Wij of onze banen eisen steeds meer van onszelf. We willen meer en moeten meer en uiteindelijk kunnen we het niet meer bijhouden. Ook al horen we er meer over, het blijft lastig om te accepteren. Het is een onderwerp waar mensen zich snel voor schamen. De eerste stap is dus eigenlijk het erkennen van het probleem. Erkennen dat je een burn out hebt.. Natuurlijk hoef je je hier niet voor te schamen, want juist mensen die ambitieus zijn en veel van zichzelf eisen lopen kans een burn out te krijgen.

Zodra je het erkent kun je aan de gang het probleem aan te pakken. Ervoor te zorgen dat je weer aan je geluk gaat werken. Je accepteert dus dat je je nu even niet goed voelt en dat er een moeilijke tijd aan gaat komen waarin je veel met jezelf bezig gaat zijn. Dit is tegelijkertijd ook een heel mooi iets. Dit is jouw tijd! Jij bent nu aan de beurt. Bespreek het met je werkgever zodat zij op de hoogte zijn en maak (als jij hierachter staat) een afspraak met een therapeut. Gezamenlijk kunnen jullie een stappenplan maken om je weer beter te gaan voelen.

Komt je burn out gedeeltelijk doordat je werk doet waar je eigenlijk niet gelukkig van wordt? Dan is het goed om de tijd te nemen om wat research te doen. Onderzoek waar jouw passies liggen en ga daarmee aan de slag. Als je het moeilijk vindt er achter te komen welke baan wel goed bij jou past, kan onderstaande training je wellicht helpen! Deze online training “Vind Je Ideale Baan” helpt je met het bepalen van je passies en talenten en deze te vertalen naar jouw droombaan of eigen Bedrijf.

Terug naar boven