Het verschil tussen mindfulness en meditatie

Verschil tussen mindfulness en meditatie

Waar komt mindfulness vandaan?
Waar komt mindfulness vandaan?
Mindfulness producten voor moeders en in het algemeen
Mindfulness producten
Meditatie om beter te slapen
Meditatie om beter te slapen

Je ziet of hoort het wel eens voorbij komen, mindfulness. Met je gedachten aan de gang en meer leven in het nu. Maar dat doe je tijdens het mediteren toch eigenlijk ook? Dus wat is precies het verschil tussen mindfulness en mediteren..

Het verschil tussen mindfulness en meditatie; Eerst, wat is mindfulness?

Zoals hierboven genoemd is mindfulness met je volle focus in het nu zijn. Het hier en nu, dit moment. Niet gisteren, niet morgen, niet de rest van vandaag, maar nu. Klinkt hartstikke simpel maar dat is het zeker niet. Als je nu even 5 minuten naar buiten kijkt, zul je al merken dat er tientallen gedachten voorbij komen. Je moet dus echt moeite doen om aan helemaal niks te denken. Gelukkig kun je dit leren. Meer controle over je eigen gedachten en dus uiteindelijk ook je eigen gevoelens. Dit doe je door mindfulness oefeningen te doen.

Een voorbeeld oefening van mindfulness

Een goede oefening om mee te beginnen is de bodyscan. Het woord zegt het al, hiermee geef je je volle aandacht aan je lichaam. Je gaat in fases naar verschillende onderdelen zodra je aan elk punt voldoende aandacht hebt besteedt.

Begin gewoon onderaan bij je tenen. Wat voel je? Beweeg ze een beetje en voel bijvoorbeeld de buitenlucht (als je dus in de tuin ligt) of de eventuele tocht voorbij je voeten komen. Klaar? mooi! Dan ga je verder naar je benen. Neem voor elk onderdeel genoeg tijd en merk het vooral ook op als je ergens ongemak voelt. Blijf daar dan even hangen en beeld je in dat jouw focus op je eventuele pijn voor heling zorgt. Ga zo je hele lichaam door tot je alles hebt gehad.

Wat is meditatie?

Tijdens mediteren zorg je voor een paar minuten (afhankelijk van hoe lang je dit doet) rust in je hoofd. Even helemaal aan niks denken. Mediteren kun je doen aan de hand van een meditatie app of gewoon in een stille ruimte. Net als bij een mindfulness oefening is het dus de kunst om alle gedachten die je normaal gesproken hebt op een dag, weg duwt als het ware. Als dit niet lukt is het ook niet erg. Zodra je ze op voelt komen kun je ze rustig weg laten waaien. Niks hoeft geforceerd, alles op je eigen tempo.

Lees hier meer over mediteren.

Lijkt wel erg op elkaar. Wat is nu het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Eigenlijk is meditatie een vorm van mindfulness. Je bent bij beide vormen bezig met je gedachten en bezig om meer rust voor jezelf te creƫren. Bij meditatie denk je nergens aan en bij mindfulness heb je de volle aandacht voor het moment. Je bent dus 100% aanwezig in wat je bijvoorbeeld aan het doen bent. Mindfulness is bijvoorbeeld ook met de volle focus een wasje draaien. Bewust zijn bij elke handeling die je doet. Dus wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie? De manier waarop je met je gedachten voor mee rust zorgt.

Zoals je zelf waarschijnlijk al hebt gemerkt is mindfulness (en mediteren) niet heel makkelijk. Zeker in stressvolle tijden niet. Daarom kan het fijn zijn een stok achter de deur te hebben dat ervoor zorgt dat je dagelijks je oefeningen doet. Plus kan een ”helping hand” ervoor zorgen dat je de oefeningen op de juiste manier doet, en je dus wel alle voordelen uit mindfulness haalt. Lees er via onderstaande knop meer over.

Mindfulness voor moeders

Ben jij een moeder en merk je dat je snakt naar een rustiger hoofd? Lees hier dan meer over mindfulness voor moeders en peuters.

Terug naar boven