Hoe kun je je beter concentreren

Hoe kun je je beter concentreren

Als er binnenkort een examen aankomt of een test op werk, is het fijn als je de stof goed kunt onthouden. Het kan zijn dat je door de zenuwen moeite hebt met je focus, dus hoe kun je je beter concentreren?

Hoe kun je je beter concentreren? Creëer overzicht!

Als je veel moet leren kan je het overzicht snel verliezen. Je ziet de stapels boeken of PDFjes en de moed zakt in je schoenen. Bekijk het daarom in stukken. Begin met je planning en hak alles wat je moet leren in kleinere stukken. Zo kun je ook kleinere doelen maken en krijg je meer zelfvertrouwen zodra je een doel bereikt. Je bent zo gemotiveerder om de rest te leren!

Schrijf je doelen duidelijk op en plaats ze ergens waar je aan het leren bent. Het is goed om dit in je hoofd te houden en zeker in tijden dat je er even doorheen zit.

Maak gebruik van mindfulness

Mindfulness oefeningen zorgen voor meer rust in je hoofd. Bij de vraag hoe kan je je beter concentreren denken mensen dan ook vaak aan mindfulness oefeningen. Rust, meer geluk en betere focus op de juiste dingen. Eerst rust creëeren in de chaos, zodat je eventuele stress kunt verdragen.

Als moeder zijnde kan het ook erg moeilijk zijn om je te concentreren in tijden van chaos met de kids. Heerlijk om dan even te kunnen ontspannen en tegelijkertijd aan je mindfulness te werken. Het goede nieuws is dat je dit ook samen kunt doen met je kinderen. Meditatie voor moeders heet dit ook wel. Klinkt suf, maar dat is het gelukkig niet. Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Gebruik ademhalingsoefeningen

Als je even moeite hebt je te concentreren is het fijn er een ademhalingsoefening tussen te gooien. Neem even 5 minuutjes voor jezelf met je ogen dicht en focus je volledig op je ademhaling. Dit is trouwens een meditatie oefening wat ook onder mindfulness valt, maar je kunt dit ook toepassen zonder er een heel mindfulness moment van te maken.

Heb je geen 5 minuten tijd? Doe dan zo’n oefening tijdens het afwassen bijvoorbeeld, het kan echt altijd. 5 seconden langzaam in- en uitademen en nergens anders aan denken. You can do it! En het maakt wat ruimte vrij in je hoofd zodat je je beter kunt concentreren.

Beloon jezelf bij succes

Wat de reden ook is waarvoor jij je beter wilt kunnen concentreren, het is goed om je tussendoor te belonen. Een positieve houding, positieve gedachten en gevoelens zijn belangrijk bij het kunnen concentreren. Als jij voornamelijk negatieve gedachten hebt, ben je snel de focus kwijt. Je hoofd gaat alle kanten op.

Geloof in jezelf

In jezelf geloven is onmisbaar als jij binnenkort moet slagen voor een test. Erin geloven dat je de stof goed hebt opgeslagen, dat jij onder druk kunt presteren en dat alles goed komt. Hier heb je wel wat zelfvertrouwen voor nodig. Is sowieso heel fijn om te hebben natuurlijk!

Als jij moeite hebt met het vertrouwen in jezelf en je hier graag hulp bij ontvangt, kan een online cursus jou wellicht helpen. Onderstaande cursus leert jou blijvend zelfvertrouwen krijgen zodat je in alle soorten situaties in jezelf blijft geloven en je ook na de cursus je zo goed blijft voelen over jezelf.

Terug naar boven