Hoe leer je relativeren

Ben jij een expert in van muggen olifanten maken? Dan kan het jou heel erg helpen om te leren relativeren. Want dat is het mooie eraan. Iedereen kan dit leren.

Vraag jezelf af waarom je je druk maakt

Schrijf in detail op waar het om gaat en vooral ook hoe je je voelt. Pak hierop door.. waarom ben je zo gevoelig over dit onderwerp? Waarom is het in jouw beleving zo groot? Het is hierbij niet de bedoeling dat je jezelf bekritiseerd. Schrijf gewoon op wat je voelt zodat je erachter komt wat er in je hoofd speelt.

Lach het weg

Een oefening die je kunt gebruiken om relativeren tijdens een probleem, is heel veel lachen. Probeer het probleem te visualiseren en stop het in een denkbeeldige glazen bol. Deze zweeft nu voor je. Kijk er naar en begin te lachen. Gewoon een neplach is al voldoende! Blijf doorlachen en zeg dingen als; dat ik me hier uberhaupt druk om heb gemaakt. Door om je probleem te lachen neemt de druk af en kun je de humor er van inzien.

Zoek afleiding

Als het je nog niet lukt om het probleem in je hoofd kleiner te maken, ga dan even wat anders doen. Sporten is een goede afleiding, omdat je hierdoor ook meer (positieve) energie krijgt. Geen zin om keihard te sporten? Ga dan een stukje wandelen. Belangrijk is dan wel dat je tijdens het wandelen niet aan het probleem denkt. Benoem daarom in je hoofd alles wat je tegenkomt tijdens het wandelen. Zo ben je echt in het moment.

Afspreken met vrienden/vriendinnen/familie is ook een uitstekend idee. Mensen die jou een goed gevoel geven en waar je van houdt kunnen een goede afleiding zijn.

De lange termijn

Lange termijn denken helpt ook goed bij relativeren. Het probleem wat nu speelt, is dat over een jaar of over 5 jaar nog belangrijk? Hoeveel impact heeft dit probleem nu op jouw leven en over een paar jaar? Als uit je antwoorden hierop blijkt dat het geen impact heeft op de lange termijn en het probleem alleen nu speelt.. zal het probleem waarschijnlijk ook kleiner worden in je hoofd. Besteed je aandacht en tijd dan aan zaken die wel belangrijk zijn op de lange termijn. (en die jou vooral ook een goed gevoel geven)

Gebruik je eigen ervaring

Heb je al eens te maken gehad met een soortgelijk probleem? Denk terug aan die tijd.. hoe heb je het toen aangepakt? En als het goed is afgelopen, wat heb je toen anders gedaan dan nu? Leer dus van jezelf en pas eerder gebruikte oefeningen toe.

Wees lief voor jezelf

Het is oke om je verdrietig te voelen of teleurgesteld te zijn. Je hoeft je niet altijd, elk moment van de dag positief en optimistisch te voelen. Accepteer je gevoelens en wees lief voor jezelf.. maar maak het tegelijkertijd niet groter dan het is. Als het een vervelende situatie is, mag je je daar rot over voelen. Maar denk er tegelijkertijd aan dat het waarschijnlijk niet het ergste is wat je ooit hebt meegemaakt.

Terug naar boven