Ik ben een overbezorgde moeder

Ik ben een overbezorgde moeder

Succesvolle moeders
Succesvolle moeders
Vertrouwen leren hebben
Vertrouwen leren hebben

Hoewel het heel normaal is om bezorgd te zijn over je kinderen, zijn er moeders die hier graag in doordrijven en een overbezorgde moeder worden. Dit kan lastig zijn voor je kinderen maar vooral ook erg lastig voor jezelf. Want door constant bezorgd te zijn heb je minder tijd om te genieten en te ontspannen. Stress zorgt daarnaast niet alleen voor mentale, maar ook lichamelijke klachten.

Je bent een overbezorgde moeder en het is oke

Het is helemaal niet erg dat je je druk maakt over je kind en je uiteraard het beste wilt voor hem/haar. Herinner jezelf eraan dat je overbezorgde moeder gevoelens vanuit een mooie liefdevolle plek komen en dat dat juist heel goed is. Ben je overbezorgd? Voel je dan eerst dankbaar voor de liefde die je voor kind(eren) voelt.

Waarom ben je overbezorgd?

Is er een reden dat je je zo druk maakt over je kind(eren)? Misschien zit het in je aard om overal wat achter te zoeken of misschien heb je kleine boefjes rond rennen die het je moeilijk maken. Er kan van alles zitten achter het gevoel dat je hebt, wat ervoor zorgt dat jij je constant druk maakt over je kind(eren) en jou een overbezorgde moeder maakt. Neem de tijd om erachter te komen waar jouw gevoel vandaan komt zodat je hieraan kunt werken. Bespreek met je partner (als je die hebt) waar je je zorgen over maakt en kijk of hij/zij dit ook zo ervaart. Zo sta je er in ieder geval niet alleen voor. Indien hij/zij je mening niet deelt, weet diegene wel dat dit in jouw hoofd speelt en kunnen jullie samen naar een oplossing zoeken.

Overbezorgdheid tegengaan door los te laten

Los laten is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Niet alleen moeders dus. Het is echter wel zo dat het een belangrijk onderdeel is van ouderschap. Je moet op een gegeven moment gaan loslaten anders ga je het echt heel zwaar krijgen. Mensen die moeilijk kunnen loslaten hebben vaak controle issues. Heb jij ze ook? Dan kan mindfulness wellicht de oplossing bieden. Dit zorgt voor meer rust in je hoofd zodat je ruimte maakt voor mooiere dingen en je je ook richting je kinderen relaxter voelt.

Is mindfulness nieuw voor jou? Lees er hier dan meer over. Door mindfulness krijg je onder andere meer zicht op je gedachten en leer je te relativeren. Het kost je een paar minuten per dag en levert je eigenlijk alleen maar voordelen op.

Meditatie voor moeders

Mindfulness voor moeders is ook te doen met je kind samen trouwens. Hier lees je tips voor oefeningen die je samen kunt doen!

Zoek genoeg afleiding

Als je net moeder bent geworden draait je leven uiteraard om de kleine. Wordt de kleine wat ouder en groter? Zoek dan afleiding! Support de overbezorgde moeder in jou niet door het te blijven voeden, maar zoek een hobby of vind afleiding bij vrienden en vriendinnen. Voel je de stress weer opkomen? Bel je familie en ga op visite. De focus op iets anders leggen kan voor enorme rust zorgen. Afleiding zoeken kan ook zo makkelijk zijn als je op het nu te focussen. Dus meteen zodra je merkt dat je gedachten weer naar de zorgen afdwalen, bijvoorbeeld dingen opnoemen die je om je heen ziet. Hierdoor dwing je jezelf in het moment te blijven.

Praat over je bezorgdheid

Houd niet alles bij jezelf maar praat over hetgeen waar je je zo druk over maakt. Heb je vriendinnen met kinderen? Top! Vertel hun over je bezorgdheid, want de kans is groot dat ze het herkennen. Helemaal mooi als ze ook nog goede tips voor je hebben. Schaam je dus vooral niet voor je overbezorgdheid als moeder maar deel je zorgen en leer er van. Misschien heb je helemaal gelijk dat je je zo’n zorgen maakt en kan je omgeving je helpen om ermee om te gaan.

Als je niemand in je omgeving hebt waar je mee kunt praten is het ook een goed idee je gedachten op te schrijven. Houd een soort dagboek bij waar je je zorgen in weg schrijft. Is ook goed om op een later moment terug te lezen, misschien kom je op deze manier bepaalde patronen tegen.

Heb vertrouwen

Deze valt onder dezelfde categorie als het los laten. Want vertrouwen hebben is eigenlijk ook los laten. Probeer te vertrouwen dat het allemaal goed komt en heb dus ook vertrouwen in je kind(eren). Alles wat (nog) niet goed gaat kunnen ze leren en kan jij ze bij helpen. Dat is het mooie van moeder zijn. Laat los, heb vertrouwen en geniet! Geniet van de leuke tijden als moeder zijn en focus je op positiviteit.

Slaapproblemen

Je gevoelens van bezorgdheid kunnen natuurlijk ook komen door een gebrek aan slaap. Misschien slaapt je kind niet goed of misschien slaap je zelf niet goed en voel je daarom meer stress. Kijk dus eerst even naar je eigen slaappatroon. Is hier niets mis mee? Kijk dan naar het slaappatroon van je baby/kindje. Als deze niet goed slaapt is het belangrijk naar een oplossing te zoeken.

Ben je ten einde raad en wil je nu eindelijk een echte oplossing voor de slaapproblemen van je baby? Kijk dan eens naar onderstaande slaapgids. Op korte termijn meer rust creƫren. Klinkt goed!

Terug naar boven