Jezelf vragen stellen

Niet alleen maar vragen stellen, maar vooral de juiste vragen stellen is belangrijk. En niet aan iedereen maar aan jezelf. Jezelf uitdagen is altijd goed, maar het is nu tijd om je eigen gedachten onder de loep nemen en uit te zoeken of de stress die je voelt ook echt nodig is.

Stress de baas zijn

Je kunt stress de baas zijn door uit te zoeken of waar je je druk om maakt ook de moeite waard is om je druk over te maken. Je kunt namelijk wel hoofdpijn hebben door de ruzie van vandaag op je werk met een collega, maar hoe belangrijk is deze ruzie? Begin daar eens mee. Stel jezelf niet alleen deze vraag, maar ook een aantal andere vragen.

Vraag 1. Hoe belangrijk is dit waar ik me nu druk om maak?

Op het moment dat je je druk maakt en je stress voelt, voelt de situatie waarschijnlijk als iets heel belangrijks. Je bent boos, gefrustreerd en je kunt nergens anders meer aan denken. Maar stel jezelf de vraag, hoe belangrijk is dit? Is dit iets waar ik nog jaren last van ga hebben of is het alleen iets wat nu op dit moment speelt? Is het belangrijk voor mij of alleen voor degene waar ik nu een conflict mee heb? Wat gebeurt er als ik me hier niet meer druk over maak? Maak ik de situatie erger of voel ik me dan beter?

Door jezelf deze eerste vragen te stellen kom je erachter dat het waarschijnlijk allemaal wel meevalt. Of je voelt enige druk wegvallen omdat de dingen waar je je nu druk om maakt, over een aantal jaren er totaal niet meer toe doet. Waarom zou je hier nu dan zoveel energie en tijd insteken?

Vraag 2. Wat maakt dit in mij los?

Stel dat hetgeen waar je je nu druk over maakt of waar je stress door krijgt, wel belangrijk is. Vraag jezelf dan af wat voor gevoel je ervaart, maar vooral ook waarom je dit voelt. Wat maakt dit in mij los? Ik voel me gefrustreerd, maar waarom? Waarom is dit zo belangrijk voor mij en waarom kan ik het niet loslaten? Je krijgt hierdoor beter inzicht in jezelf en kunt hierdoor ook een oplossing bedenken om de stress te verminderen.

Vraag 3. Waarom gebeurt dit?

Stel je hebt ruzie met iemand.. nooit leuk natuurlijk maar probeer het vooral ook van twee kanten te bekijken. Waarom gebeurt dit? Waarom reageert deze persoon zo op mij en wat zou dus een reden kunnen zijn dat ik me in deze situatie bevindt? Jij hebt wellicht een gevoel losgemaakt bij de ander doordat diegene onzeker is of iets van jou nodig heeft wat je niet geeft. Door het vanuit een ander perspectief te bekijken kun je het gevoel dat bij jou ligt beter loslaten.

Heb je geen ruzie maar bevind je je gewoon in een vervelende situatie? Vraag jezelf dan af wat jij gedaan zou kunnen hebben waardoor je binnen de situatie bent belandt. Dit kan bijvoorbeeld komen door veelvoudig negatief denken.. denk aan de law of attraction. Negatieve gedachten en negatieve gevoelens trekken negatieve situaties aan. Vraag daarom altijd aan jezelf waarom je in deze situatie zit. Het antwoord hoeft niet perse bij jezelf te liggen, het kan heel goed aan een ander liggen. Maar probeer daar achter te komen.

Vraag 4. Wat kan ik hiervan leren?

Positiviteit is fantastisch en kan jou uit een hoop situaties redden. Vraag jezelf daarom altijd wat jij van een bepaalde situatie kunt leren. Heb je een conflict met een collega? Wat kun je hiervan leren? Wat heb jij fout gedaan en wat kun je de volgende keer anders doen? Hoe reageer jij op boze collega’s en hoe voelde je je daarbij? Kan dat de volgende keer beter?

Je kunt de tijd niet terugdraaien maar je kunt de leermomenten wel meenemen naar toekomstige situaties. Je kunt sommige situaties niet tegenhouden, je kunt er misschien niets aan doen als iemand vervelend tegen je doet, maar je kunt wel kiezen hoe je er op reageert. Jij bepaalt hoe jij je wilt voelen nadat er iets vervelends gebeurd. Houd je je vast aan de gebeurtenis waardoor je je naar blijft voelen of vraag je aan jezelf wat je hiervan kunt leren zodat je verder kunt.

Vraag 5. Waar ben ik dankbaar voor?

In elke situatie kun je iets bedenken om dankbaar voor te zijn. Hoe negatief en vervelend de situatie ook is en hoe naar je je ook voelt.. er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. De leermomenten, de groei die je doormaakt, sterker worden, afscheid nemen van mensen die niet meer in je leven passen of het merken dat je helemaal niet meer heftig reageert op nare situaties. Waar voel jij je dankbaar voor? Bekijk hier de verschillende lijsten waar je mee kunt beginnen.

Terug naar boven