Meditatie om beter te slapen

Meditatie om beter te slapen

Voor veel mensen is in slaap vallen een hele taak. Soms lukt het pas na een paar uur en soms gewoon helemaal niet. Je ligt de hele nacht te piekeren over het feit dat je niet in slaap kunt vallen en voor je het weet gaat je wekker alweer. Mega vervelend. Gelukkig kan meditatie om beter te slapen jou goed op weg helpen naar een leven met meer nachtrust!

Meditatie om beter te slapen doe je dankzij je ademhaling

De eerste oefening om beter te slapen is het letten op je ademhaling. Het fijne van deze oefening is dat je dus niet perse aan niks hoeft te denken, wat heel moeilijk is.. maar je mag je focus leggen op 1 ding. Adem iets dieper in en uit dan je normaal gesproken doet. Zodra je in ademt let je op het geluid en het gevoel dat je hoort en krijgt zodra de lucht naar binnenkomt. Doe dit ook bij het uitademen en blijf doorgaan tot je in slaap valt.

Niet perse meditatie, maar tellen helpt ook

Als de ademhalingsoefening niet goed werkt kun je overgaan naar het tellen. Doe je ogen dicht en begin bij 100. Visualiseer het getal 100. Vervolgens tel je af naar 0. Wedden dat je de 40 niet eens haalt? Als je dit goed val je waarschijnlijk tussen de 100 en 50 in slaap. Je moet het aftellen wel op een rustig tempo doen.

Geleide meditatie om beter te slapen door filmpjes of muziek

Je kunt het jezelf nog makkelijker maken door een meditatiefilmpje te volgen voor het slapen. De stem in het filmpje begeleidt jou dan door de meditatie heen. Kun je gewoon op Youtube vinden. Je kunt ook zoeken op ”meditatie muziek”. Je vindt dan waarschijnlijk zachte rustgevende tonen die jou in een rustige staat zullen brengen. Hierdoor is je lichaam er helemaal klaar voor om in slaap te vallen.

Wees stress de baas

Let op de gedachten die je elke nacht hebt. Wat zijn de onderwerpen die vaak terugkomen? Heb je een spannende presentatie die je binnenkort moet geven of is er iets anders waar je je druk over maakt? Doe je ogen dicht voor het slapen en visualiseer deze situatie. Visualiseer vervolgens dat alles goed gaat en vooral dat het eindresultaat heel positief is. Zie voor je hoe jij wilt dat het straks gaat. Blijf net zo lang doorgaan tot je voelt dat de stress iets afneemt. Het is ook goed om dit de ochtend erna weer te doen. Zo voel je je veel zekerder over de situatie.

Meditatie voor moeders

Mindfulness voor moeders

Heb jij kinderen en merk je dat de druk en stress van het ouderschap ervoor zorgt dat je niet in slaap komt? Dan is het wellicht een goed idee je te verdiepen in meditatie voor moeders. Kijk op de pagina Mindfulness voor moeders en peuters voor tips als je op zoek bent naar onder andere mindfulness oefeningen die je ook samen kunt doen!

Leer in 8 weken tijd hoe mindfulness jou gaat helpen naar een rustiger en stressvrij leven. Onderstaande cursus leert jou om mindfulness deel van je leven te maken.

Terug naar boven