Meditatie voor kinderen

Meditatie voor kinderen

Is jouw kind erg druk en is hij/zij extra gevoelig voor omgevingen/situaties? Dan kan het lastig zijn om zelf tot rust te komen. Hoewel meditatie in het algemeen erg bekend is, is het minder bekend dat ook meditatie voor kinderen heel goed kan werken. Het heeft voor hun dezelfde voordelen als voor volwassenen. In ieder geval de moeite waard om te proberen dus!

Meditatie voor kinderen door het kijken van filmpjes

Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn, want (de meeste kinderen) zijn gek op films kijken. Toch werkt het echt. Zoek meditatie filmpjes op, op Youtube. Geef ze een koptelefoon en laat ze het filmpje van ongeveer 10 minuten kijken. Er zijn er heel veel te vinden.

Samen ademhalen

Dit is ook een simpele meditatie oefening. Ga tegenover elkaar zitten op de grond. Sluit je ogen en haal langzaam 5 tellen adem in en 5 tellen adem uit. Zeg tegen je kind zijn of haar handen op de buik te leggen tijdens de oefening. (zo maak je er een spelletje van – zeg dat je gaat testen hoe groot de buiken kunnen worden tijdens het uitademen) Tijdens het uitademen blazen jullie tegelijkertijd de adem via de mond uit. Herhaal deze oefening ongeveer 10 minuten lang.

Ik ben dankbaar voor..

Deze is leuk om vlak voor het slapen te doen. Jij begint. Je noemt minimaal 5 dingen van de dag op waar je dankbaar voor bent. Zeg niet alleen dat je dankbaar bent voor de leuke dag op werk, maar ook waarom. Als je jouw eerste punt hebt genoemd is je zoon of dochter aan de beurt. Om en om analyseer je je dag door middel van dankbaarheid. Jullie zijn klaar zodra jullie allebei 5 punten hebben genoemd. Een hele simpele oefening als onderdeel van meditatie voor kinderen dus!

Geleide meditatie voor kinderen

Geleide meditatie kan door middel van de eerder genoemde filmpjes, maar kan ook met jouw hulp. Zorg dat je kind een comfortabele lig- of zitplek heeft en begin. Jouw stem zal hem/haar door de meditatie begeleiden. Je verzint een verhaallijn wat je zoon of dochter voor zich zal zien. Je kunt er hierbij voor kiezen om samen een verhaal te verzinnen. Je kind verzint dan bijvoorbeeld de locatie (strand, park, vakantie) en jij verzint er een verhaal omheen. Door de interactie zorg je ervoor dat je kind echt betrokken is.

Meditatie met muziek

In plaats van een filmpje kun je ook alleen muziek afspelen. Er bestaat veel speciale meditatie muziek waarbij je kind (en jij) een ontspannen hoofd krijgt. Zorg ervoor dat het niet te lang duurt.. zeker bij drukke kinderen. Wil je het gebruiken als slaap meditatie? Let dan goed op de volume en zorg dat de muziek geleidelijk aan heel zachtjes uitgaat. Ook hier kun je meer dan genoeg afspeellijsten voor vinden.

Welke methode je ook gebruikt, verwacht niet meteen de eerste keer geweldige resultaten. Je kind moet hier nog aan wennen en zal het in het begin misschien een beetje gek vinden. Herhaal het mediteren daarom minstens 2 keer per week. Je kunt daarbij wisselen van methode om het interessant te houden. Niet alleen zal je kind meer rust ervaren, het is ook nog eens een fantastische manier om samen hechter te worden.

Ben je geïnteresseerd in mindfulness voor moeders en op zoek naar oefeningen? Kijk hier dan even.

Wil je graag begeleidt worden tijdens het beoefeningen van mindfulness? Dan is een cursus een goed idee! Kijk hieronder even:

Terug naar boven