Mentale veerkracht

Mentale veerkracht

Ik voel me alleen
Ik ben een overbezorgde moeder

Mindfulness tegen stress en angst

Ben jij je emoties niet altijd de baas en heb je het gevoel alleen maar chaos in je hoofd te hebben? Dan is het fijn als je kunt werken aan je mentale veerkracht waardoor je je sterker gaat voelen en weer grip krijgt op je gedachten.

Wees bewust van wat je voelt

Het is als eerste goed om na te gaan waar je veel aan denkt. Want waar je aan denkt zorgt voor hoe je je voelt. Erken dus wat jouw gedachten zijn en hoe je je daardoor voelt. Als het allemaal negatief is, is het hartstikke goed om hier bewust van te worden zodat je hier wat aan kunt doen.

Geef je hoofd voldoende rust

Om mentaal sterker te worden is het belangrijk dat je hoofd genoeg rust krijgt door onder andere voldoende slaap. Naast minimaal 8 uur slaap kun je rust in je hoofd creëeren door te mediteren. Plan wat momenten in waarbij je kunt mediteren aan de hand van een meditatie-app of muziek, zodat je even alleen bent met je gedachten. Zodra je merkt dat er nare gedachten voorbij komen, laat ze dan weer rustig weg varen. Zo kies jij waar je wel en niet aan mag denken.

Wees gedachten de baas

Nu je weet welke gedachten in je hoofd zitten kun je kiezen hoe zwaar deze gedachten mogen wegen. Hoe belangrijk maak jij deze gedachten? Dit is een goede vraag omdat dit er uiteindelijk voor zorgt hoe je je gaat voelen.

Stel je hebt een pakketje retour gestuurd maar deze is nooit aangekomen. je hebt het bewijsje niet bewaard en het bedrijf waar je het heen hebt gestuurd zegt dus niets ontvangen te hebben. Super vervelend want je bent nu je geld én het pakje kwijt. Je blijft er maar over malen en malen en baalt er zo ontzettend van. Je voelt je er echt heel rot over. Wat je nu zou moeten doen, is jezelf af te vragen; hoe belangrijk vind ik dit en waarom?

Hoe belangrijk is het dat ik hier nu aan blijf denken? Wat voor gevolg heeft het als ik het nu loslaat en er niet meer mee bezig ben? Is het wel zo erg? Oke ik ben mijn geld en het pakketje kwijt, maar ik heb een goede baan dus heb het geld super snel weer terug verdiend. Ik heb geleerd om vanaf nu bewijsjes te bewaren. Het is vervelend maar niet zó erg dat ik me er zo naar over moet voelen.

Gebruik dit denk-systeem voor alle vervelende situaties in je leven. Geef prio aan je gedachten en probeer op deze manier negatieve gedachten weg te duwen.

Werk met ademhalingsoefeningen

Merk je dat je gedachten afdwalen en dat je niet in het moment kunt blijven? Gebruik dan ademhalingsoefeningen om jezelf weer naar het nu te leiden. Adem 5 seconden lang in terwijl je in je hoofd telt. Adem vervolgens 5 seconden lang langzaam uit terwijl je in je hoofd telt. Voel de lucht naar binnen en buiten gaan.

Trots zijn op jezelf

Om mentaal wat sterker te worden is het belangrijk als de basis goed zit. De basis begint bij jezelf. Je hebt het vast wel eens gehoord; hoe kan iemand anders van jou houden als jij niet van jezelf houdt? Werk daarom voordat je aan andere dingen werkt, eerst aan jezelf. Maak om te beginnen elke dag een lijstje met minimaal 3 punten over jezelf waar je blij mee bent. Vind je dat lastig? Schrijf dan 3 punten op die je die dag hebt gedaan waar je trots op bent. Kan zo simpel zijn als de was hebben gedaan of een goed boek hebben gelezen.

Door dit dagelijks te doen focus je je voornamelijk op de positieve aspecten van jezelf en ga je je stuk voor stuk sterker voelen. Dit onderdeel is zelfs zo krachtig dat je je hierdoor ook minder gaat aantrekken wat anderen van je vinden.

Terug naar boven