Minder dromen

Minder dromen

We dromen allemaal. De één herinnert elke ochtend wat er in zijn/haar dromen is gebeurd en de ander alleen zijn/haar nachtmerries. Je hebt meteen een vreselijke dag omdat het gevoel blijft hangen. Kan dit anders? Kan je minder dromen?

Je wilt minder dromen. Maar eerst, waarom dromen we?

Iedereen droomt. Het verschil is alleen dat je het de ene dag wel herinnert en de andere dag niet. Hierdoor denk je dat er niks is gebeurd. We dromen om de prikkels van de dag te kunnen verwerken. Het één en ander heeft wel invloed op wat voor soort dromen je hebt, maar niet zo zeer op hoeveel je droomt. Daarom gaan we kijken naar hoe je ervoor kunt zorgen dat je prettigere dromen krijgt maar niet perse naar dat het niet meer voorkomt. Dit is ook niet erg want door mooie dromen kun je heel fijn wakker worden.

Meer mindfulness in je leven

Door een druk hoofd krijg je drukke dromen. Nachtmerries, dromen waarin je achterna gezeten of aangevallen wordt. Je kent het wel, vreselijk. Door hoe jij je overdag voelt beïnvloedt je waar je over gaat dromen. Probeer daarom een rustiger hoofd te krijgen overdag. Je kunt niet alle stress voorkomen, maar je kunt er wel wat dingen tegen doen. Mindfulness is daar één van. Door mindfulness oefeningen leer je in het moment te leven. Vol met je focus in het nu zijn. Je geniet daarom meer en hebt minder ruimte voor negatieve gedachten. Lees hier meer over mindfulness.

Heb jij drukke kinderen en kom je daarom tijd te kort? Dan kun je door middel van meditatie voor moeders oefeningen samen met je kinderen doen. Als je dit doet voordat ze naar bed gaan, hebben zij ook een grotere kans op vredigere dromen. Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Let op je eten

Ook je eten heeft invloed op waar je over droomt. Als je bijvoorbeeld erg pittig hebt gegeten, heb je een kans op pittige dromen. Deze zijn dus heftiger dan je normaal gewend bent. Je stofwisseling en hersenwaves gaan harder werken dan normaal waardoor dit soort dromen ontstaan. Eet daarom pittig voedsel met mate als je rustiger wilt slapen.

Minder stress goed voor je leven én je dromen

Zoals genoemd kan een druk hoofd voor intensere dromen zorgen. Stress is dus eigenlijk een no go voor het slapen gaan. Bekijk daarom goed waar je gestresst over bent overdag. Waar denk je het meeste aan en waarom? Is je stress gegrond of maak je je druk over iets wat nog niet is gebeurd? Probeer genoeg mindfulness oefeningen in de week in te plannen en genoeg momenten waarin je iets doet wat je écht leuk vindt. Het is belangrijk dat je naar je lichaam en je hoofd luistert. Ook voor je gezondheid in het algemeen.

Rustig aan voor het slapen

We kijken allemaal graag TV, maar het is goed om te letten op waar we naar kijken vlak voor je gaat slapen. Het beste is om geen horror of thrillerfilms/series te kijken voordat je in bed ligt. (of al in bed ligt) Als je perse TV wilt kijken voor je slaap, kijk dan iets rustigers.

Als je écht relaxt in slaap wilt vallen kun je beter een boek lezen, podcast luisteren of mediteren/visualiseren. Je zult meteen een verschil merken in je droom van die avond.

Als je je wilt verdiepen in mindfulness is het volgen van een online cursus wellicht wat voor jou. Via onderstaande cursus leer je in 8 weken hoe mindfulness precies werkt en hoe jij dit het beste kunt toepassen. Blijvend genieten van leven in het nu dus.

Terug naar boven