Mindfulness tegen stress en angst

Mindfulness tegen stress en angst
Mindfulness en meditatie
Het verschil tussen mindfulness en meditatie

Mindset voor succes
Hoe ontwikkel je een mindset voor succes? -8 tips om te knallen
Je mindset veranderen
Je mindset veranderen

Door met mindfulness bezig te gaan, kies je ervoor je eigen gedachten onder de loep te nemen. Een heel belangrijk onderdeel voor als je veel stress ervaart in het dagelijkse leven. Of jouw stress nou door je werk komt, door je relatie of door iets anders.. Ook jij kunt mindfulness tegen stress en angst gebruiken.

Helpt mindfulness tegen stress?

Het antwoord is heel simpel. JA. Het zal echter niet meteen na één oefening enorme resultaten geven, het is namelijk de bedoeling dat je het een langere periode volhoudt. Het mooiste is natuurlijk als je er een soort way of life van maakt. Dat het helemaal in je dagelijkse routine zit. Want Mindfulness tegen stress en angst is een makkelijke manier om weer grip te krijgen op je gedachten en gevoelens.

Stress begint in je hoofd en uit zich ook later in de rest van je lichaam. Om dit goed aan te pakken begin je dus eerst met de rust weer terug te brengen in je hoofd. Dit doe je door meer in het nu te leven. Dit klinkt heel makkelijk maar zoals je zelf waarschijnlijk dagelijks merkt, vliegen je gedachten constant naar van alles en nog wat. Start daarom je eerste oefening met te focussen op je ademhaling.

Voel je dat je stress ervaart? Richt de focus dan meteen op je ademhaling. Deze is waarschijnlijk sneller en/of zwaarder dan normaal. Tel langzaam tot 10 terwijl je in ademt en doe hetzelfde bij het uit ademen. Door het tellen is het heel moeilijk om ergens anders aan te denken, dus perfect om te oefenen met in het moment te zijn.

Als je merkt dat je het moeilijk vindt de aandacht in het nu te houden, kan hulp heel fijn zijn. Neem daarom eens een kijkje bij onderstaande cursus. Op korte termijn leer je om mindfulness te integreren in je dagelijkse leven.

Mindfulness tegen angst

Net als stress je tegen kan houden om met een goed gevoel de dag door te komen, is angst net zo vervelend. Het maakt dan ook eigenlijk niet uit wat voor soort angst je ervaart, want ook dit begint allemaal in je hoofd. Uiteraard goed om te starten met het onderzoeken wat voor soort angst je hebt. Wat is het grote onderwerp en waar komt de angst vandaan?

Als het onderzoekje niks oplevert omdat je er geen antwoorden op kunt vinden, kun je ook gewoon starten met mindfulness oefeningen. Start met een simpele oefening waarbij je je gedachten voorbij laat vliegen. Merk op waar je zoal aan denkt en wat je dan precies denkt. Schrijf het op.

Stuur je gedachten een richting op waar jij je prettiger bij voelt. Krijg je angstgevoelens door aan werk te denken? Want je hebt misschien faalangst? Noem dan eens een aantal situaties op uit het verleden waarbij het goed ging op je werk. Wat heb je toen precies bereikt en hoe voelde je je? Sta hier een paar minuten bij stil.

Frisse lucht is goed voor mindfulness

Probeer zoveel mogelijk mindfulness oefeningen in de buitenlucht te doen. Loop een rondje in het bos, zit even in je tuin of doe een oefening tijdens je wandeling naar de supermarkt. De frisse lucht helpt bij het verkrijgen van een rustiger hoofd. Het is daarbij ook heerlijk om wat ademhalingsoefeningen te doen. En al het lawaai van buiten? Top! Dit kun je ook gebruiken als mindfulness oefening. Merk op wat je allemaal hoort zodat je echt in het moment bent.

Een andere simpele mindfulness oefening in de buitenlucht is het tellen van je stappen. Elke keer dat je een stap zet tel je dus. Of elke keer als je een stap zet noem je iets waar je dankbaar voor bent. Stap 1, ik ben dankbaar voor de frisse lucht. Stap 2, ik ben dankbaar dat het droog is en ik buiten kan wandelen. Etc, etc. Je snapt het wel.

Meer weten over mindfulness? Neem hier dan even een kijkje.

Of ben je een moeder en wil je meer rust en meer overzicht? Dan is meditatie voor moeders waarschijnlijk een echte eye-opener voor je. Er zijn verschillende oefeningen die je samen met je kindje kunt doen? Lees hier over mindfulness voor moeders.

Terug naar boven