Mindfulness op het werk

Mindfulness op het werk

Succes in je nieuwe baan
Succes in je nieuwe baan

Als je een stressvolle baan hebt is het fijn als je een manier vindt waarop je stoom kunt afblazen of gewoon even orde in de chaos kunt scheppen. Misschien denk je hier heb ik helemaal geen tijd voor, maar tijd vinden voor meditatie en mindfulness op werk is het dubbel en dwars waard.

Mindfulness op werk voor een positieve blik

Tegenwoordig zijn er helaas enorm veel mensen met een burn out, mensen die te hard werken en te weinig plezier hebben in hun werk. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Werk hoort leuk te zijn en je hoort er energie van te krijgen! Als je dat nu niet zo ervaart, kan het zijn dat je de focus op verkeerde dingen legt. En daar komt mindfulness op het werk ineens om de hoek kijken. Top. Dit gaat jou helpen om een positieve blik richting je werk te werpen.

Neem de tijd om even na te denken over je werk. Maak een lijst met pluspunten. Wat vind je leuk aan je baan? Wat levert het op? Wat voor gevoel geeft het je? En ook heel belangrijk: wat zijn je doelen wat betreft je werk? Kun je er nog genoeg uithalen, is ook iets wat je jezelf zou moeten afvragen. Want misschien blijf je bij je werk uit gemak terwijl je liever iets anders zou doen..

Lijstje af? Toppie. Lees ‘m nu een paar keer achter elkaar. Zodat je je motivatie duidelijk hebt en je je blik op positieve punten hebt. Zet dit lijstje op een plek waar je dagelijks zit of langs loopt. Neem het desnoods mee naar je werk en stop het in je la zodat je er af en toe naar kunt kijken. Mindfulness betekent in het nu zijn, dus als je met de lijst bezig bent moet je ook wel echt alleen met deze lijst bezig zijn. Schuif je overige gedachten weg.

Je dankbaar voelen op werk

Mindfulness op werk betekent dat je met je gedachten ook helemaal op het werk bent. Belangrijk punt daarbij is wel dat je goede gedachten hebt zodat je je goed gaat voelen. Dit doe je door te zien waar je dankbaar voor kunt zijn. Heb je stress? Neem dan even 5 of 10 minuten pauze, ga ergens afgezonderd zitten en doe je ogen dicht. Bedenk nu 5 punten over je werk waar je dankbaar voor bent. Wat voor mooie dingen zijn er bijvoorbeeld gebeurd vandaag? Kan al zo simpel zijn als dat er vanochtend geen file stond.

Zodra je iets opnoemt neem je diep adem en tel je langzaam 5 seconden je adem uit. Vervolgens leg je de focus op het goede, positieve gevoel dat je net kreeg toen je iets noemde waar je dankbaar voor was. Probeer dit gevoel te versterken.

Lastig om iets te bedenken om dankbaar voor te zijn? Lees hier wat tips.

Mindfulness voor moeders

Ben je een moeder en krijg je op het werk maar ook thuis niet genoeg rust? Dan ligt de oplossing misschien bij meditatie voor moeders. Hierdoor krijg je meer overzicht en leer je hoe je je drukke leven kunt verlichten met mindfulness. Dit kun je dan op werk én thuis toepassen. Lees hier meer over mindfulness voor moeders en peuters.

Mindfulness cursus

Een mindfulness cursus is een mooie toevoeging aan je leven als je op zoek bent naar meer orde in de chaos en je meer kapitein over je eigen gedachten wilt zijn. Als je een beginner bent in mindfulness is het fijn als je hulp krijgt. Onderstaande cursus leert jou in 8 weken tijd hoe mindfulness deel van je leven kan worden en hoe je echte resultaten gaat zien.

Terug naar boven