Mindfulness tijdens je zwangerschap

Mindfulness en zwangerschap

Mindfulness is een mooie manier van meer rust voor jezelf creƫren tijdens chaotische dagen. Als zwangere vrouw heb je waarschijnlijk meer last van drukte in je hoofd en misschien ook wel stress over je toekomstige baby. Mindfulness tijdens je zwangerschap is daarom een fantastische toevoeging aan je leven!

Mindfulness tijdens je zwangerschap; gebruik je me-time goed

Je hebt waarschijnlijk al vaak gehoord dat je (zeker tijdens de laatste weken) niet teveel mag doen. Veel rusten en liggen is het advies. Als je toch niks mag doen, kun je deze momenten net zo goed optimaal benutten door mindfulness tijdens je zwangerschap toe te passen. Je hebt nu meer dan genoeg tijd voor je mindfulness oefeningen.

Als je ligt doe je je ogen dicht en focus je je op je ademhaling. Dit is een hele fijne oefening en super geschikt als je net met mindfulness begint. Zodra je in ademt let je op de lucht die binnenkomt en tel je rustig naar 5. Vervolgens doe je hetzelfde met uitademen. Probeer ondertussen nergens anders aan te denken.

Mindfulness leert jou te accepteren

Tijdens je zwangerschap zal je waarschijnlijk een aantal keer naar je lichaam kijken en balen dat je wat bent aangekomen. Belangrijk hierbij is dat je accepteert dat dit een tijd is waarin het niet uitmaakt dat je lichaam verandert en het logisch is dat je er in deze periode anders uitziet. Je hoeft je nu niet schuldig te voelen als je iets meer geniet van lekker eten of je jezelf even laat gaan. Je eet nu voor 2!

Mindfulness helpt jou dit meer te accepteren. Doe een meditatie oefening waarbij je de focus legt op je lichaam. Doe een bodyscan. Ga met je aandacht naar je tenen en ga langzaam helemaal naar de bovenkant van je hoofd. Zodra je met je aandacht bij je buik bent aangekomen is het goed om hier wat extra tijd aan te besteden. Neem de aandacht om je buik te bedanken voor het geweldige werk dat er nodig is om jou een gezonde baby te geven. Hoe fijn het is dat je nu meer kan eten dan normaal en dat het hartstikke normaal is dat je lichaam mee verandert.

Wees angst de baas tijdens meditatie

Meditatie is een vorm van mindfulness en leert jou om tijdens momenten volle controle te hebben over je eigen gedachten. Ben je bang voor de bevalling? Zorg dan dat je genoeg meditatie momentjes inplant waarbij je de aandacht op de toekomstige bevallen legt. Je maakt hierbij gebruik van een combinatie tussen meditatie en visualisatie. Je beeld je namelijk in hoe de bevalling zal gaan, tijdens het perfecte scenario. Hoe zou het gaan als alles loopt zoals jij dat wilt?

Leg ook even de focus op het moment dat het klaar is en je je baby in je armen houdt. Hoe blij je je dan voelt en dat het iets is om heel erg naar uit te kijken! Houd dat gevoel even vast en je zult zien dat het iets van je stress wegneemt. Je moet dit wel meerdere keren doen om er echt profijt van te hebben. Je leert hierdoor de focus te leggen op positiviteit, waardoor je angsten minder kracht krijgen.

Ben je benieuwd naar meditatie voor moeders voor als je straks bevallen bent? Lees dan de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Mindfulness cursus

Mindfulness is mooi maar kan ook heel lastig zijn om vol te houden. Zoals genoemd zie je alleen resultaten als je het regelmatig doet. Als je discipline soms ver te zoeken is, kan het fijn zijn om een stok achter de deur te hebben. In dit geval kan een mindfulness cursus jou goed op weg helpen.

Via onderstaande cursus leer je in 8 weken hoe mindfulness jou van chaos en stress naar een gelukkiger leven kan leiden.

Terug naar boven