Mindfulness voor moeders en peuters

Mindfulness voor moeders

Ik ben een overbezorgde moeder
Ik ben een overbezorgde moeder
Mijn baby slaapt niet
Mijn baby slaapt niet

Door het nieuwe drukke leven dat je als moeder hebt, kom je maar weinig toe aan echt genieten van het moment. Dat is natuurlijk zonde.. Hoe kom je nou echt tot rust? En is dit mogelijk samen met je peuter? Zeker! Het heet niet voor niets mindfulness voor moeders en peuters (of meditatie voor moeders). Je gaat samen werken aan jullie mindset, als een team. Samen genieten.

Eerst bezig met mindfulness voor moeder. Denk aan jezelf

Ja er zijn oefeningen die je met je kind samen kunt doen, maar eerst ben je zelf aan de beurt. Mindfulness voor mama, voor jezelf dus. Begin met de was. Let tijdens het wassen goed op waar je gedachten heen gaan. Merk op dat je ergens aan denkt en zeg stop. Kijk naar je was, voel je was in je handen terwijl je het in de wasmachine stopt en ben je bewust van elke handeling die je doet. Vind je dit lastig? Benoem de stappen dan hardop.

Door dit te doen bevind je je echt in het nu. Je gedachten kunnen niet afdwalen want je bent teveel met de handelingen bezig. Wat nóg meer helpt is op te noemen waar je dankbaar voor bent. vb; ik ben dankbaar voor mijn wasmachine, ik ben dankbaar voor mijn schone was etc. Ga net zo lang door tot je de dankbaarheid niet alleen opnoemt maar ook echt voelt. Een hele simpele mindfulness voor moeders oefening dus! Door meer bezig te zijn met positieve gevoelens, zul je ook meer van dit soort oefeningen willen doen. Want je wilt je uiteraard zo goed mogelijk voelen! Meditatie voor moeders is dus net zo belangrijk als mediteren mét je kindje. Zo kun jij het goede voorbeeld geven.

Mindfulness voor moeders tijdens slaapje van baby of peuter

Dit is hét moment om bezig te zijn met jezelf. Dit is het moment voor mindfulness voor mama. Het mooie is dat het ook een goed idee is om helemaal niks te doen tijdens deze momenten. Pak 10 minuten om te mediteren door middel van een meditatie app of meditatie muziek. Voel je je hier niet prettig bij? Geen probleem, ga dan op de bank zitten of liggen en sluit je ogen. Blijf een aantal minuten zo zitten en laat je gedachten rustig weg glijden.

Heb je problemen met het in slaap krijgen van je baby? Dan hebben we hier wellicht de oplossing voor je via een slaapgids:

Samen wandelen als mindfulnessoefening

Mindfulness wandeling

Voel je je druk in je hoofd en ben je toe aan wat kalmte? Ga dan een stukje wandelen met je kindje! Wandelen in de natuur is daarbij een goede keuze omdat alleen al kijken naar de natuur zorgt voor een ontspannen gevoel en dus heel geschikt is als mindfulness oefening. Probeer tijdens het wandelen zonder gedachten te staren naar al het groen. Als dit niet lukt, benoem dan samen met je kindje wat je allemaal ziet. Meditatie voor moeder dus in combinatie met wat extra beweging. Een win-win situatie.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet is een leuk spelletje wat je samen in het bos kunt doen. Zo neem je alles in de omgeving goed in je op.

Ademhalingsoefeningen met je kindje

Maak er een spelletje van.. Ga samen op de grond zitten tegenover elkaar en blijf elkaar aankijken. Begin met diepe inademingen via de neus en uitademingen via de mond. Tel af zodra je kind de oefening doet en laat hem/haar aftellen bij jou. Zo houd je de aandacht erbij. Als het aankijken zorgt voor teveel lachen en afleiding, doe dan je ogen dicht als je aan de beurt bent. Want het is natuurlijk wel een mindfulness oefening, waarbij het de bedoeling is dat je allebei lekker rustig en relaxed wordt.

Mindfulness voor moeders betekent samen dankbaar zijn

Maak er een gewoonte van om de dag te beginnen of af te sluiten met een dankbaarheidslijst. Verzin allebei 5 dingen per dag waar je dankbaar voor bent. Hierdoor sta je stil bij de mooie dingen die je samen en/of los van elkaar hebt beleefd en leer je je kindje al op een jonge leeftijd zich te focussen op positiviteit. Ook leer je hem of haar beter kennen, omdat je nu inzicht krijgt in wat hij/zij leuk vindt en hoe er over bepaalde dingen wordt gedacht. Als je het moeilijk vindt om iets te verzinnen, kijk hier dan even.

Meditatie voor moeders kan ook grappig zijn; samen heel veel lachen

Meditatie voor moeders

Lachen is ook bezig zijn met mindfulness. Probeer maar eens te lachen zonder aan iets te denken, ook al ben je niet in een lacherige bui. Nep lachen heeft namelijk hetzelfde effect op je brein als echt lachen. Je gaat je meteen heel goed voelen. Als je een paar minuten lacht gaan meteen al je gedachten daarheen, waardoor je meer in het nu leeft. Wedden dat je kindje dit ook fantastisch vindt om te doen! Positieve stoffen aanmaken door te lachen is dan ook een hele goede mindfulness oefening die je als moeder en peuter samen kunt doen.

Vraag na de lach oefening aan je kindje of hij/zij nog een leuk idee heeft om te gaan doen. Grote kans dat de motivatie nu nóg groter is na deze positieve boost.

Hulp bij mindfulness oefeningen

Ben je begonnen maar vind je het moeilijk om de oefeningen vol te houden of je er echt elke dag één te doen? Of misschien weet je überhaupt niet hoe je moet beginnen. In dit soort gevallen is het fijn als je een stok achter de deur hebt zodat je zeker weet dat je alle voordelen uit mindfulness gaat halen. Lees hieronder meer over hulp bij mindfulness.

Note; onderstaande cursus is wel echt gericht op mindfulness voor moeders. (of vrouwen en mannen zonder kinderen) Er worden geen mindfulness oefeningen aangeboden voor samen met je kindje.

Boeken mindfulness

Meditatie voor moeders
M

Er zijn een hele hoop boeken te vinden over mindfulness en mediteren dus fijn als je alvast een klein lijstje hebt om mee te beginnen:

  1. Voluit leven van Ernst Bohlmeijer
  2. The power of now van Eckhart Tolle
  3. Mindfulness van Mark Williams
  4. Stilzitten van Eline Snel
  5. Mindfulness voor dummies van Shamash Alidina
Terug naar boven