Mindset voor afvallen

Mindset voor afvallen

Een mindset voor afvallen willen hebben. Wil jij afvallen omdat je je fitter wilt voelen? Of wil je afvallen omdat je er beter uit wilt zien? Of allebei.. Wat het ook is, houd je einddoel voor ogen want je zal jezelf regelmatig opnieuw moeten motiveren. Diëten is moeilijk, maar met de juiste mindset is alles mogelijk!

Een mindset voor afvallen door het verleden

Is je discipline ver te zoeken en roept het ongezonde eten je weer? Dan is het goed om even stil te staan bij momenten uit je verleden waarbij je veel discipline nodig had. Hoe heb je het toen aangepakt en wat kun je daarvan leren? Je weet hierdoor ook dat als je iets écht graag wilt, alles mogelijk is. Je bent begonnen met afvallen omdat je hier een goede reden voor had. Bedenk ook dat lekker en ongezond eten er altijd zal zijn, het is dus niet erg als je een periode overslaat. Je gaat er zoveel voor terug krijgen.

Maar hoe dan ook, gebruik herinneringen uit je verleden om jezelf te pushen. Door deze gedachten train je jezelf een mindset te krijgen waarbij je focust op je successen en je minder ruimte over hebt voor angst en doem scenario’s in je hoofd.

Een mindset voor succes belonen

In jezelf blijven geloven is belangrijk. Dit doe je ook door lief te zijn voor jezelf. Zorg er daarom voor dat je zodra er iets moois is gebeurd, je jezelf beloond. Een mindset voor afvallen krijg je door te focussen op het positieve en dus ook de successen die je hebt behaald. Niet alleen het eindresultaat, maar ook de kleine dingen tussendoor.

Moest je bijvoorbeeld iemand afbellen voor een afspraak waar je enorm tegenop zag? Je vindt bellen spannend en gaat graag confrontaties uit de weg maar je hebt tóch gebeld! Lijkt iets kleins, maar is echt wel iets om jezelf voor te belonen. Belonen doe je door bijvoorbeeld iets lekkers te eten te halen voor de lunch, iets kleins voor jezelf te shoppen of zelfs jezelf een compliment te geven. Het werkt, trust me!

Maak een planning

Een schema of planning maken is natuurlijk altijd fijn als je ergens naartoe werkt. In dit geval werkt het sowieso goed, omdat je nu kunt spelen met de dagen. Stel je hebt het diëten niet een hele dag volgehouden en je baalt nu van jezelf. In plaats van meteen de handdoek in de ring te gooien en het volledig op te geven, kun je je planning raadplegen. Hoe ziet de rest van je week eruit? Hoe zijn de vorige dagen gegaan? Schrijf bij de volgende dag een notitie dat je die dag extra op het eten let. Of schuif het bij een andere dag die eraan komt. Afvallen gebeurt niet op één dag.

Een mindset voor afvallen ziet mogelijkheden en kansen

Top! Je kunt dus nu gaan denken in opties. Bij afvallen en diëten denk je vaak dat je weinig kanten op kan en je weinig mag. Je moet er wellicht meer moeite voor doen, maar ook bij gezond eten kun je veel. Doe dus research en zoek opties voor jouw dieet. Zodra je ziet hoeveel mogelijkheden je eigenlijk hebt zal je motivatie ook gaan stijgen. Een mindset voor afvallen denkt in kansen waarbij het glas altijd halfvol is.

De juiste mindset door meditatie

Mindfulness en meditatie zorgt voor rust in de stom. Een goede manier om in de juiste mindset te komen voordat je aan het traject van afvallen begint dus. Mindfulness zorgt daarnaast ook voor meer zelfvertrouwen doordat je met je gedachten meer in het nu bent. Je hebt daardoor geen tijd voor twijfels en onzekerheid. En zelfvertrouwen is weer fantastisch voor je discipline!

Een mindfulness cursus is handig als je net begint en graag hulp krijgt. Via onderstaande cursus leer je in 8 weken tijd hoe mindfulness je leven kan verrijken. Heerlijk toch?

Mindfulness voor moeders

Ben jij een moeder en bezig met afvallen? Dan is het fijn als mediteren ook deel van jouw leven kan worden en je ervaart wat meditatie voor moeders kan betekenen. Zo kan afvallen ook een stuk makkelijker worden. Lees hier meer over mindfulness voor moeders.

Terug naar boven