Slaap meditatie

Een goede nachtrust is nodig om te kunnen presteren, je goed te voelen, te kunnen nadenken en nog veel meer. De 1 heeft meer slaap uren nodig dan de ander, maar het is vooral belangrijk dat je ook genoeg diepe slaap krijgt. Dit kan slaap meditatie jou bieden.

Helaas lukt het een hoop mensen niet om snel in slaap te vallen of om tijdens de nacht in slaap te blijven. Als dit een langdurig probleem is kun je hier lichamelijk én geestelijk last van krijgen. Slaap meditatie kan daarom een goed hulpmiddel zijn om je op een rustige en ontspannen manier in slaap te krijgen. Daarbij zorgt het ervoor dat je de gehele nacht in een diepere slaap ligt.

Hoe werkt slaap meditatie

Mediteren voor het slapen werkt het beste als je jezelf al in een ontspannen staat hebt gebracht. Kijk daarom zeker een half uur (het liefst een uur) voordat je gaat slapen geen TV, niet meer gamen – ook niet op je telefoon – en niet teveel Youtube filmpjes. Een goed alternatief is het lezen van een boek, schrijven of luisteren naar rustgevende muziek.

Neem een comfortabele positie aan op je bed. Dit kan zittend of liggend zijn, wat jij fijn vindt. Sluit je ogen en focus je op je ademhaling. Tel langzaam naar 5 terwijl er lucht naar binnen komt en 5 terwijl je het weer naar buiten blaast. Focus je alleen op je ademhaling en probeer gedachten die opkomen langzaam weer weg te wuiven. Blijf dit doen tot je je helemaal ontspannen voelt. Meditatie hoeft niet ingewikkeld te zijn, bezig zijn met je ademhaling is al een vorm van mediteren.

Hulp bij slaap meditatie

Als je het moeilijk vindt je te focussen tijdens het mediteren, kun je gebruikmaken van geleide meditatie. Dit kun je doen door middel van meditatie apps of bijvoorbeeld filmpjes op Youtube. Daarbij kun je ook kiezen voor meditatie in combinatie met visualisatie. (beelden voor je zien) Je focust je dan bijvoorbeeld op een mooi moment in je leven dat je weer voor je ziet. Je probeert dan dezelfde gevoelens op te roepen die je toendertijd voelde. Op deze manier val je in een hele relaxte staat in slaap.

Mediteren met je kinderen

Als je een druk hoofd bent omdat je kinderen niet wilden slapen of omdat het gewoon een drukke boel is in de avond, is er goed nieuws. Je kunt samen meditatie oefeningen doen! Meditatie voor moeders biedt hier de oplossing. Lees op de pagina mindfulness voor moeders en peuters welke oefeningen je samen met je kinderen kunt doen, zodat je met z’n allen aan een rustiger hoofd kan werken en beter kunt slapen.

Dankbaarheid voor het slapen

Als je in je bed ligt met je ogen dicht.. bedenk dan minstens 5 dingen van die dag of in het algemeen waar je dankbaar voor bent. Kan zo simpel zijn als ”ik ben dankbaar voor mijn ouders”. Zie je ouders voor je en beeld je in dat je ze een knuffel geeft. Voel de dankbaarheid. Doe dit bij elk punt die je in je gedachten opnoemt. Lees hier meer over het toepassen van dankbaarheid.

Om vervolgens in slaap te kunnen vallen kun je langzamer en dieper gaan ademhalen. Terwijl je dit doet, tel je langzaam van 100 naar 0. Rond de 50 ben je al in slaap gevallen.

Slaaphypnose

Tijdens een hypnose breng je jezelf in een soort trance.. een hele diepe trance. Het principe is hetzelfde als bij slaap meditatie. Je ligt op bed met je ogen dicht. Je zorgt tijdens de hypnose dat je geest volledig ontspannen is en je dus niet meer alle drukke beelden van de dag voor jezelf afspeelt. Slaap hypnose door middel van een app of filmpje is zeer geschikt, omdat je je onderbewustzijn tijdens de hypnose kunt voeden. Dit doe je door naar affirmaties (dezelfde zinnen achter elkaar herhalen) of bepaalde woorden door de muziek heen te luisteren.

Slapen is fantastisch, dus probeer dan ook alle verschillende slaap meditatie opties uit tot je een geschikte voor jou hebt gevonden. Welterusten!

Terug naar boven