Stressvrij op werk

Op werk kun je verschillende soorten stress ervaren. Je hebt een baan met veel verantwoordelijkheden, moeilijke collega’s of veel tijdsdruk. Hoe dan ook, het blijft lastig je hoofd koel te houden. Toch wel fijn om te weten dat er een aantal punten zijn waar je de stress mee kunt verminderen, waardoor ook jij straks stressvrij op werk kunt zijn.

Eerste tip om stressvrij op werk te zijn: Maak een goede planning

Als je veel te maken hebt met strakke deadlines is het belangrijk een planning te maken en je daar vooral ook aan te houden. Schrijf al je taken op en verdeel ze over de week. Belangrijk punt hierbij is dat je je dag niet helemaal vol plant tot aan het laatste uur. Als je veel ad hoc taken hebt in de week heb je ruimte in je planning nodig. Door hier geen rekening mee te houden creƫer je stress voor jezelf, omdat je nu alles last minute moet oppakken en je in tijdnood komt. Block daarom 1 of 2 uur per dag voor last minute taken.

Evalueer jezelf

Deze is lastig omdat dit betekent dat je goed naar jezelf moet kijken en je zwakke punten onder ogen moet komen. Neem elke week een half uurtje op je laatste werkdag om te kijken hoe de week is gegaan en welke punten beter hadden gekund. Schrijf daarbij ook op wat hier een oplossing voor zou kunnen zijn en hoe je dit de volgende week gaat aanpakken. Zo blijf je van jezelf leren en begin je de volgende week met verminderde stress.

Zit jij niet lekker in je vel of ben je erg onzeker? Dan kan een cursus blijvend zelfvertrouwen ervoor zorgen dat je stopt met twijfelen en onafhankelijker wordt.

Laat werk op werk

Alhoewel het soms niet mogelijk is om niet over te werken, doe je er toch heel goed aan dit niet te overdrijven. Moet je overwerken bepaal dan alvast voor jezelf wat de eindtijd gaat zijn. Naast overwerken is het belangrijk om de stress die je eventueel hebt gevoeld op werk, niet mee te nemen naar huis. Ruzies met collega’s of fouten die je hebt gemaakt laat je dus op de werkvloer achter. Als het helpt om het met je partner te bespreken, doe dit dan kort en bondig. Je loopt anders het risico om weer dezelfde emoties te voelen en hier de hele avond in te blijven hangen. Je bent dan niet stressvrij op werk EN niet stressvrij in je eigen huis.

Maak lijstjes

To do lijstjes zijn uiteraard onmisbaar bij drukke dagen. Niet alleen om in de gaten te houden wat je allemaal moet doen, maar ook vooral om tijdens of na de dag te zien wat je allemaal hebt gedaan. Let maar eens op het gevoel dat je krijgt zodra je iets afstreept op je to do lijstje. Heerlijk! Goed om te gebruiken tijdens stressvolle dagen op werk dus. Geweldige manier om aan jezelf te bevestigen dat je lekker bezig bent.

Omgaan met collega’s

Het is haast onmogelijk om een goede band te hebben met al je collega’s. Er zit er altijd wel eentje tussen waar je het minder goed mee kunt vinden. Dit is helemaal niet erg, want dit helpt jou om leren om te gaan met verschillende persoonlijkheden. Toch is het naar als je elke dag weer verzeilt raakt in discussies en negatieve energie door lastige collega’s. Probeer daarom te onderzoeken waar dit vandaan komt.

Ga eerst het gesprek 1 op 1 aan. Je kunt op een directe manier vragen wat hem/haar dwars zit of je kunt samen overleggen hoe je beter en effectiever kunt samenwerken. Vind je dit moeilijk en houd je niet van confronteren? Ga dit onderzoek dan bij jezelf uitvoeren.

Stel jezelf de juiste vragen. Probeer erachter te komen waarom jij de stress ervaart die wordt veroorzaakt door je relatie met deze collega. Komt het wellicht door jouw eigen onzekerheid? Maakt diegene iets los in jou wat er al een tijdje zat? En waarom denk je dat dat gebeurt? Wat kun jij anders doen in deze situatie? Misschien voelt hij/zij zich niet gewaardeerd en kun je je beter focussen op de positieve aspecten van je collega. Door je waardering uit te spreken voor de dingen die hij/zij wel goed doet, ga je je in ieder geval zelf ook veel relaxter voelen.

Het is natuurlijk altijd beter om van het goede in de mens uit te gaan in plaats van het slechte. Daarnaast kun je iedere persoon in je leven zien als een leraar. Vraag jezelf daarom af.. Wat leert deze persoon mij over mijzelf en deze situatie?

Mediteren zorgt voor stress vermindering

Heb jij gewoon een stressvolle baan en wil je leren je hoofd wat rustiger te maken? Dan is meditatie ook heel goed om toe passen. Lees er hier meer over. Misschien ben je dan niet 100% stressvrij op werk, maar je kunt je er wel beter door focussen.

Ook als je kinderen hebt kun je mediteren. Dit is ook heel fijn als je veel thuiswerkt. Meditatie voor moeders gaat je dan de oplossing bieden. Samen oefeningen doen voor mee rust. Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Terug naar boven