Stressvrij

Stressvrij op vakantie

Stressvrij op werk

Stressvrij verhuizen

Natuurlijk willen we allemaal een stressvrij leven en ons minder druk maken. Oftewel, weg met de energievreters. Wat te doen tegen stress? Rome wasn’t build in a day en ook dit projectje heb je niet binnen een dag geklaard. Volgens de volgende stappen werken geeft wel enige structuur waarbij je stukje voor stukje, steeds meer richting een rustiger en stressvrij hoofd gaat.

Stap 1. Stel jezelf de juiste vragen

Om er achter te kunnen komen wat jou zoveel stress geeft moet je wat self-research doen. Dit doe je door jezelf een aantal vragen te stellen. Dit is overigens niet een tip voor de korte termijn. Blijf jezelf constant vragen stellen, zeker in tijden waarbij je je niet goed voelt. Om te beginnen kun je jezelf deze vragen stellen: 1. Waar heb ik vandaag veel aan gedacht? Wat houdt mij bezig? 2. Waarom denk ik hier (zoveel) aan? 3. Wat voor gevoel geeft het mij als ik hieraan denk? De juiste vragen stellen kan ervoor zorgen dat jouw leven ineens heel anders ingericht wordt. Lees hier hoe je de beste vragen aan jezelf kunt stellen en je van stressvol naar stressvrij gaat.

Stap 2. Schrijf het van je af

Schrijven is heerlijk. Ook voor mensen die denken dat ze er het geduld niet voor hebben of dat schrijven alleen voor jonge meisjes is die liefdeskrabbels in hun dagboek kwijt willen. Feit is dat als je jouw gedachten op papier zet, je ze voor je gevoel even kwijt bent. Stel jezelf de vragen van stap 1 en schrijf ze op. Ben je ongelukkig? Voel je je het grootste deel van de week gefrustreerd en futloos? Dan heb je nu waarschijnlijk meer inzicht in waar dat door komt. Kijk goed naar je opgeschreven antwoorden zodat het tot je door dringt. Bekijk hier wat schrijven met de law of attraction te maken heeft, en hoe dit jou positieve veranderingen kan brengen.

Stap 3. Relativeer

Nu je steeds meer gaat begrijpen wat je elke dag voelt én waarom (je gedachten), is het belangrijk dingen tegen elkaar af te wegen. Voel je weer stress of irritaties opkomen? Stel jezelf dan weer een aantal vragen: 1. Is dit belangrijk? Is waar ik me nu druk om maak volgend jaar nog belangrijk? Of over 5 jaar? 2. Wat voor gevoel geeft het mij als ik me hier druk om maak? Wat voor gevoel zou het me geven als ik het nu los laat? 3. Wat voor les haal ik hieruit? Wat kan ik zelf de volgende keer beter doen in zo’n situatie? Lees hier meer over relativeren.

Stap 4. Dankbaarheid

Volgens de meeste (online) mindset guru’s is dankbaarheid één van de grootste onderdelen in een leven van rust, geluk en positiviteit. Eigenlijk is het ook heel logisch. Want ben je dankbaar, dan focus je je op één of meerdere onderdelen in je leven wat goed gaat en heb je op dat moment geen ruimte en tijd om aan iets negatiefs te denken. Hoe vaker je dit doet per dag, hoe meer momenten je creëert waarop je je goed voelt. Langzaamaan zullen de positieve gevoelens overheersen en bouw je stressvrije dagen op.

Weet je niet waar je moet beginnen of denk je dat je niks hebt om dankbaar voor te zijn? begin met een lijst van 5 punten. Bijvoorbeeld: Ik ben dankbaar voor mijn familie, ik ben dankbaar voor mijn heerlijke warme douche, ik ben dankbaar voor mijn goede nachtrust etc. Schrijf er elke dag minimaal 5 op en lees ze ten minste 2 keer na. Lees hier verder hoe dankbaarheid jou gelukkig gaat maken en je een stressvrij leven geeft.

Stap 5. Move your ass

Je leest het goed.. bewegen staat in het stappenplan. Voel je je even niet goed en/of zit je midden in een stressmoment? Sta dan meteen op en start moving! Het gaat hier niet om een marathon rennen of 5 keer in de week naar de sportschool. Al is dat natuurlijk fantastisch als je het in je hebt, sporten is altijd een goede uitlaatklep. Maar voor een beter gevoel en meer energie hoef je maar 10 minuten aan cardio training te doen. Je kunt ook een paar minuten touwtje springen, een rondje joggen of een yoga sessie doen in je woonkamer. Beweeg je lichaam een paar minuten elke dag en je zult zien dat je je vooral ook mentaal stukken beter voelt en een stap dichterbij een stressvrij hoofd komt. Je kunt hier meer lezen over Yoga.

Stap 6. Meditatie/Mindfulness

Dit hoeft niet de laatste stap te zijn, het werkt vaak ook goed nadat je je zorgen van je af hebt geschreven of nadat je met je dankbaarheidslijst bezig bent geweest. Mindfulness gaat om zoveel mogelijk in het nu te leven. Genieten van het moment en bewust zijn van je gedachten. Meditatie is hier zeer geschikt voor. Neem 10 minuten per dag waarbij je in een stille ruimte zit, alleen met je eigen gedachten. Laat ze rustig opkomen en vooral ook weer wegwaaien. Vind je het moeilijk te beginnen? Gebruik dan een meditatie app waarbij ze aan geleide meditatie doen. Je kunt voor verschillende soorten meditatie kiezen. Bekijk er hier alvast een aantal.

Bovenstaande stappen kun je zelf uitvoeren wanneer je wilt. Heb je toch meer hulp nodig of vind je het fijn aan jezelf te werken door middel van een cursus? Ten eerste heb je altijd een stok achter de deur en ten tweede weet je zeker dat je hoe dan ook resultaten gaat zien (én voelen). Wil je meer informatie en ervaringen van eerdere cursisten lezen? Klik dan hieronder. Daar kun je je ook aanmelden als je enthousiast bent geworden en meteen wilt beginnen! Op naar een stressvrij leven!

Blog: Jezelf vragen stellen

Blog: Law of attraction

Blog: Dankbaarheid

Blog: Yoga

Blog: Meditatie

Terug naar boven