Vertrouwen leren hebben

Vertrouwen leren hebben

Vertrouwen leren hebben in jezelf, in je partner en in het leven in het algemeen betekent dat je moet kunnen loslaten. Loslaten en er in geloven dat het altijd wel goed komt. Ook als de dingen niet lopen zoals jij dat wilde, komt het altijd wel goed. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dit?

Vertrouwen leren hebben in je eigen kunnen

Dit onderdeel is misschien wel het belangrijkste. Want als jij genoeg vertrouwen hebt in jezelf en wat je kunt, hoef je ook minder vertrouwen te leren hebben in andere onderdelen van je leven. Dit gaat dan automatisch. Kijk daarom naar hoe het ervoor staat met het vertrouwen in jezelf. Voel je je zelfverzekerd en ben je mentaal sterk? Of twijfel je veel aan je keuzes en aan of je het allemaal überhaupt wel aankunt. Neem hier goed de tijd voor.

Als je nog niet zoveel op jezelf vertrouwt is het uiteraard goed hier een plan van aanpak voor te maken. Waar komt je angst vandaan en waarom twijfel je zoveel aan jezelf? Heb je hier reden voor? Het kan bijvoorbeeld komen door ervaringen uit je verleden. Als dat zo is, is het goed om vooral te denken aan de oplossingen die je toen hebt bedacht en gebruikt om aan je gewenste resultaten te komen. Noem of schrijf dingen op die jou een goed gevoel geven over jezelf. Op welke resultaten uit het verleden ben je trots? Schrijf ze op en plaats het ergens waar je dagelijks komt. Lees het elke dag een paar minuten op. Dit versterkt je zelfvertrouwen.

Leren meer zelfvertrouwen hebben kan heel moeilijk zijn. Dan is het fijn om hulp te krijgen! Gelukkig kun je ook via online cursussen leren hoe je je mentaal sterker kunt voelen en volledig kunt vertrouwen op jezelf. Via onderstaande cursus leer je blijvend zelfvertrouwen krijgen.

Bedenk worst case scenario’s

Klinkt gek, maar het helpt echt. Als je ergens bang voor bent, bedenk dan eens wat het ergste zou kunnen zijn wat er kan gebeuren. Waar zie je het meeste tegenop? Hoe zou dit heel slecht kunnen eindigen? Stel je begint bij een nieuwe baan en je bent de dag ervoor heel angstig dat je eerste dag niet goed verloopt. Dat niemand je mag of dat je het werk niet snapt. Bedenk eens wat er allemaal kan gebeuren als het dus gaat zoals jij echt niet wilt dat het gaat. Schrijf het desnoods op.

Lees het op en bedenk vervolgens een aantal oplossingen voor deze problemen. Schrijf die ook op. Bedenk er minstens twee. Dus stel dat morgen je eerste werkdag is en het loopt verkeerd. Niemand doet aardig en je snapt het werk niet. Oplossing één zou kunnen zijn dat je één op één kennismakingsgesprekken inplant de rest van de week om je nieuwe collega’s beter te leren kennen. Probeer ook out of the box te denken. Zodra je ziet wat er allemaal mogelijk is zal jouw vertrouwen in de situatie enorm vergroten!

Alles gebeurt met een reden

Hier gelooft niet iedereen in, maar als jij moeite hebt met vertrouwen kan dit voor veel verlichting zorgen. Want er altijd in geloven dat overal een reden achter zit, zorgt ervoor dat je weet dat alles uiteindelijk wel goedkomt. Misschien niet op de manier waarop jij hoopte dat het zou lopen, maar misschien wel een betere. Soms denk je iets heel graag te willen en dan blijkt achteraf dat het veel beter voor je was dat het toch anders is gelopen. Dat je iets niet hebt gekregen kan uiteindelijk een zegen zijn geweest, alleen zie je dat op dat moment niet. Probeer dus altijd te bedenken dat alles een reden heeft. En dat het waarschijnlijk betekent dat er nog veel mooiere dingen gaan gebeuren.

Mediteren voor vertrouwen

Mediteren en mindfulness is een fantastische manier om goede controle te krijgen over je eigen hoofd. Zelf bepalen waar je aan denkt betekent ook zelf bepalen dat je denkt aan je zelfvertrouwen en denken aan de positieve resultaten die je straks krijgt. Niet meer de focus leggen op je angsten omdat je gaat trainen je focus op het nu te leggen. Meer in het moment leven zorgt voor overzicht en vertrouwen.

Heb je kinderen en vind je het moeilijk om tijd te vinden voor meditatie? Dan is er goed nieuws! Meditatie voor moeders is namelijk ook een mogelijkheid. Samen oefeningen doen en werken aan jullie mindfulness. Lees er meer over op de pagina mindfulness voor moeders en peuters.

Terug naar boven