Waar komt mindfulness vandaan?

Waar komt mindfulness vandaan

Mindfulness tijdens je zwangerschap
Mindfulness op werk
Mindfulness op werk

Mindfulness helpt mensen in tijden van chaos en stress. Het zorgt ervoor dat je je op de juiste dingen focust en meer in controle bent over je eigen gedachten en gevoelens. (want waar jij aan denkt, zorgt hoe je je voelt) Mindfulness wordt steeds populairder, en met goede redenen. Maar waar komt mindfulness eigenlijk vandaan?

Waar komt mindfulness nou vandaan?

Minfulness komt van het Boeddhisme. Even in Jip en Janneke taal, want anders raak ik zelf ook de draad kwijt tijdens het schrijven: Heel lang geleden was er een monnik in Vietnam die Mindfulness oefeningen deed tijdens de Vietnamese oorlog. Hij gaf samen met anderen om hem heen hulp aan oorlogsslachtoffers om met hun trauma’s om te gaan. Dit deed hij door zijn mindfulness oefeningen. Deze monnik is ook degene die mindfulness naar het westen heeft gebracht.

Hoe te beginnen

Mindfulness is misschien niet voor iedereen weggelegd want je moet er een hoop geduld voor opbrengen. Maar het goede nieuws is, iedereen kan mediteren leren! En zodra je resultaten begint te zien word je alleen maar gemotiveerder, dus starten maar.

Als mindfulness compleet nieuw is voor jou kun je eventueel een aantal boeken lezen of filmpjes kijken op Youtube. Een klein onderzoekje dus. Heb je hier geen zin in? Geen probleem. Begin dan met een hele simpele oefening.

Door mindfulness bezig te zijn zorg je ervoor dat je helemaal in het nu bent. Je volle aandacht in dit moment. En hoe makkelijk dit ook klinkt, dat is het absoluut niet. Probeer het maar en je ziet hoe snel je gedachten weer alle kanten op gaan.

Ga op de bank of op de grond zitten. In ieder geval ergens waar je je comfortabel voelt. Leg je handen in elkaar en doe je ogen dicht. Focus je met je aandacht op je handen. Wrijf met je handen in elkaar en ervaar wat je nu voelt. Je handen worden warmer, je voelt je zachte huid. Ga vervolgens met je aandacht naar je omgeving. Wat hoor je allemaal? Geluiden in huis of geluiden van buiten. Noem ze op in je gedachten terwijl je ze hoort. Merk je dat er ineens hele andere gedachten opkomen? Klap 1 keer in je handen en noem weer iets op wat je hoort of voelt in het moment.

Stop na minimaal 5 minuten. Hoevaak heb jij moeten klappen? Zo zie je dat 5 minuten heel lang kan lijken en hoe lastig het is om nergens aan te denken. Nu je weet hoe je je aandacht in het nu kunt houden, kun je variëren met oefeningen. Het kan namelijk zo simpel zijn als mindful de was ophangen. Doe dit met je volle aandacht erbij en je hebt weer een mindfulness oefening gedaan.

Mindfulness is ook geschikt voor moeders

Mindfulness voor moeders

Moeders hebben vaak een heel vol en chaotisch hoofd en kunnen daarom rust gebruiken. Door de hectiek gaat dit helaas niet zo makkelijk. Tóch is het aan te raden om je te verdiepen in meditatie voor moeders. Lees hier alvast meer over mindfulness voor moeders en peuters.

Een mindfulness cursus kan jou helpen om in 8 weken tijd meer rust en minder stress te ervaren in je dagelijkse leven. Lees er hieronder meer over.

Terug naar boven