Yoga oefeningen

Als je geen zin hebt om een yoga les te volgen kun je natuurlijk ook in je eentje yoga oefeningen doen. Gewoon lekker thuis. Maar dan moet je natuurlijk wel weten welke yoga oefeningen er zijn en hoe je deze uitvoert. Voor het gemak worden hieronder een aantal yoga oefeningen die je als beginner ook goed kunt uitvoeren.

Eerste yoga oefening: De kindhouding

Deze kent iedereen die ooit wel eens van yoga heeft wel. Het is dan ook een simpele yoga oefening die je ook als beginner zeer gemakkelijk kunt uitvoeren. Je zit op je knieën en buigt helemaal naar voren. strek je armen zo ver mogelijk uit en houdt je hoofd gericht op de mat. Je tenen zijn naar achteren gericht. Blijf enkele minuten in deze houding zitten.

De neerwaartse hond

Wie kent ‘m niet.. de ”downward dog”. Een hele bekende yoga oefening die ook zeer geschikt is voor beginners. Dit is de oefening waarbij je met gestrekte armen en benen op de mat staat. Je staat hierbij voorover gebogen, waardoor je eigenlijk een omgekeerde V maakt. Je billen zijn naar het plafond gericht.

De cobra houding

Nog een goede beginners-oefening. Je ligt op je buik waarbij je licht achterover buigt. Je rug is hierdoor hol. Strek je armen en kijk vooruit. Houd deze houding enkele minuten vast.

De krijger

De krijger heeft verschillende vormen. Om het makkelijk te houden wordt nu ”de krijger 1” besproken. Dit is een echte balanshouding waar er wordt gewerkt aan de kracht in je benen. Zodra je op je yoga mat staat, zet je je rechterbeen ver naar voren. Vervolgens buig je je rechterbeen. Hierdoor is er een redelijk grote afstand tussen beide benen. Je strekt je armen omhoog met de handen tegen elkaar. Kijk recht vooruit. Houd je schouders laag.

De plank

Deze heb je vast ook wel eens bij een andere les moeten doen. Een lastige oefening maar wel heel goed voor je! Ga op je knieën zitten op je yoga mat en leun voorover op je handen. Strek vervolgens je benen en armen. Je staat nu als een schuine plank op je mat. Span je buik- en rugspieren. Het is belangrijk je polsen onder je schouders te plaatsen. Plaats ze dus niet te ver voor op je mat.

De stoel – chair pose

Deze wordt ook wel Utkatasana genoemd en heel goed voor je benen. Naast je benen werk je tijdens deze yoga oefening ook aan een sterkere rug. Je staat op je mat met je benen vlak naast elkaar. Je armen strek je uit omhoog en je schouders houd je laag. Vervolgens buig je je knieën en leun je met je bovenlichaam iets naar voren. Je bekken komt mee naar voren. Let op dat je je rug niet hol maakt. Als laatst duw je je knieën tegen elkaar. Houdt dit enkele minuten vast.

Opwaartse tafel

Een goede yoga oefening voor een betere lichaamshouding en sterkere schouders. Let op; deze is wel wat lastiger. Dus als je nog een beginner bent, focus je dan eerst op alle bovenstaande oefeningen en pak deze mee als je zeker genoeg bent over je yoga skills.

Je begint op je billen met je benen gestrekt. Vervolgens buig je je knieën en plaats je je armen achter je. Je vingers zijn naar je voeten gericht. Je buigt je ellebogen en je duwt jezelf omhoog. Duw jezelf omhoog tot je een menselijke tafel bent. Je voeten zijn in de yoga mat geduwd en je kijkt richting het plafond. Hierdoor lig je in 1 lijn.

Yoga oefeningen kun je goed combineren met meditatie. Mediteren kun je doen voor je yoga les of erna. Lees er hier meer over.

Terug naar boven